Dankjewel voor het compliment. Jouw buggy mag ook gezien worden!Sandert schreef:Dat ziet er goed uit Roel!
Ik heb zelf gekozen voor een iets mindere stijfheid in mijn buggy, misschien dat ik later nog een rolkooi bouw als dat nodig mocht zijn, ik hou namelijk niet zo van wokkels eigenlijk.
Voor nu heeft het bij mij ook te maken met de tijd die ik beschikbaar heb, ik wil dit jaar wel een keer de weg op met de badkuip![]()
Succes met bouwen!
Groet,
Sander
Ik heb een tijdje geleden je topic nog gelezen toen je bezig was met die diagonale verstijvingen in je bodemplaat, en overwogen dit ook bij mijn chassis te doen. Helaas heb ik mijn rolkooi redelijk laag gebouwd (ivm de lijn van het geheel), en denk ik de verdiepingen in de bodemplaten nodig te hebben om het diepste deel van de stoelen in te plaatsen, zodat ook iets langere mensen er nog in kunnen zitten.
Helemaal mee eens! Mijn buggy is alleen bedoeld voor on-road, en het moet een "gooi-en-smijt-karretje" worden. Heel simpel, goede wegligging (al zal die nooit vergelijkbaar worden met die van modernere auto's), zo licht mogelijk, liefst een wat zwaardere motor, etc.Gotnos schreef:kijk mijn visie is dit (en ook niet meer dan mijn visie hoor): met een buggy kun je en wil je niet hard de bocht om of racen, als je dat wilt kun je beter wat anders kopen...bv mijn mgf kan ik standaard al veel harder de bocht om en ligt ook veel beter op de weg.
Als ik gewoon rij in mn buggie is wat flex voor mij niet erg. Hard optrekken doe ik af en toe en alleen in een rechte lijn...
Rij met deze ook geen offroad dus groot probleem is er niet.
Het enige dat theoretisch kan gebeuren is dat mijn bodemplaat of tunnel scheurt.
En over veiligheid:
ook al maak je je buggy zo sterk als een tank: bij een aanrijding gaat het om absorptie van energie (kreukelzones) zonder deze zones wordt de energie van een botsing direct doorgegeven aan de inzittenden. Dus bij een botsing kan het goed zijn dat je buggy niet echt in de kreukels ligt maar dat de energie die daarbij vrij komt er wel voor zorgt dat de inzittenden enorm letsel hebben...
Om de wegligging (stijfheid) en de veiligheid te verbeteren heb ik een stijve/uitgebreide rolkooi gebouwd. Ook aan de veiligheid bij een aanrijding van opzij is gedacht: onder de omgevouwen rand van de body lopen aan beide kanten buizen die de voorste- en de achterste hoofdbuis van de kooi met elkaar verbinden.
Bij de chassiskop heb ik min of meer bewust geen verstijvingen toegevoegd, met uitzondering van de voorasverstijvers aan weerszijden. Deze zijn gemaakt uit kokerbalk 30*30*2, en ik ga er van uit dat bij een frontale botsing dermate veel energie vrij komt dat deze zullen knikken, en dus als een soort kreukelzone zullen functioneren. Of het precies zo werkt als gedacht en bij welke krachten dit zal gaan gebeuren weet ik natuurlijk niet, en kan ik ook niet berekenen.