benzine in de oldtimers

Heb je vragen op technisch gebied, stel ze hier.
Bezig met een project? Houd ons op de hoogte.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mauritsg
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 feb 2013 19:38

benzine in de oldtimers

Bericht door mauritsg » 03 nov 2019 18:45

ik wil graag even polsen wat voor benzine iedereen gaat tanken in de oldtimers.
overal wordt afgeraden om de E10 euro 95 niet meer te tanken.
maar om voortaan de E5 euro 98 te tanken.
maar hier zit ook ethanol in, weliswaar maar 5%, maar toch?
wat is raadzaam en verstandig om te gaan tanken?
of moet ik maar een toevoeging gaan gebruiken om de ethanol te neutraliseren?
wie worstelt met hetzelfde probleem? en wie heeft hier een goed antwoord op ?
een Regina rijder is een tevreden rijder !

Gebruikersavatar
makkie
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2009 21:53
Locatie: meppel

Re: benzine in de oldtimers

Bericht door makkie » 04 nov 2019 07:30

op dit moment tank ik 98 bij tamoil ivm de prijs. tov shell v power
je kunt nog beter v power shell tanken en de bekende merken met hun betere benzine zoals esso premium totall en bp ultimate
alle toevoegingen zijn slecht voor oldtimers,ik merk wel dat mijn kever duidelijk mooier loopt op 98 dan op 95,rij er een 14000 km per jaar mee en tankte altijd 95,maar nu 98 gaan tanken en denk nu van had ik eerder moeten doen,

deze benzine lijkt wel duurder maar het gebruik zakt ook,want doe toevoegingen in 95 kan onze motor geen kracht uit halen.
mag graag kevers slopen en wat onderdelen verkopen

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 1993
Lid geworden op: 01 jan 2010 12:09

Re: benzine in de oldtimers

Bericht door Wim » 04 nov 2019 17:51

Ik heb voor mijn auto vpse Powerplus van Miller Oils aangeschaft, dit is een product wat bewezen is, en met goede additieven, hoeft er geen lood vervanger meer in, wat ik bij een auto toch al deed.

En je kunt voor de winter tanksafe gebruiken, maar is niet echt nodig.
Anders tank je voor de winter een goede premium benzine, bv Aspen benzine.
Het valt allemaal nog wel mee, leer er even met werken en let goed op, veel mensen mengden toch al lood vervanger bij.

Gebruikersavatar
mauritsg
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 feb 2013 19:38

Re: benzine in de oldtimers

Bericht door mauritsg » 04 nov 2019 19:33

oke,bedankt voor de tips jongens
een Regina rijder is een tevreden rijder !

Gebruikersavatar
scrapheap
Berichten: 2332
Lid geworden op: 07 sep 2008 11:17
Locatie: eindhoven

Re: benzine in de oldtimers

Bericht door scrapheap » 04 nov 2019 22:15

Mijn Rail rijd dus net voor geen meter op V-power!! Stottert dan heel erg.. witte pomp brandstof rijd hij heel goed.

E10 brandstof is idd het Ethanol! Het probleem... Dit tast rubber aan. Brandstofslang, brandstofpomp membraam, rubberdelen in carburateur. voor de verbranding maakt het niet veel uit.
Slangen zijn te vervangen voor nieuwe die er wel tegen kunnen.
De pomp.. als je een elektrische pomp (een E10 bestendige) plaats is dat probleem ook opgelost.
Blijft de carburateur over. en dan vooral het membraam van de acceleratie sproeier.. die zal vaker vervangen moeten worden tot er een aftermark oplossing op de markt is.
Die is er wel verwacht ik maar weet niet of die ook op onze carburateurs geplaatst kan worden.
In Brazilie rijden ze op bijna 100% ethanol dus daar hebben ze membrame die er wel geschikt voor zijn.

Maar dit is niet het enigste probleem met E10.
E10 brandstof verouderd snel als je je auto de hele herfst en winter stil laat staan is de brandstof in je tank niet echt goed meer. De toevoegingen scheiden van elkaar, de ethanol verdamp enz enz .

Dat is te verhelpen door je tank (bijna ) geheel leegte te rijden/aftappen en dan bv die Aspen 4 in je tank te gooien en daar even mee te rijden zodat ook alle leidingen en vlotterkamer hiermee gevuld zijn.
Deze brandstof blijft jaren goed.
Kost alleen rond de 15 tot 20 euro per 5 liter.
Afbeelding

Gebruikersavatar
makkie
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2009 21:53
Locatie: meppel

Re: benzine in de oldtimers

Bericht door makkie » 05 nov 2019 07:41

dus conclusie.... het kost ons dus veel extra geld om alles heel te houden
mag graag kevers slopen en wat onderdelen verkopen

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 1993
Lid geworden op: 01 jan 2010 12:09

Re: benzine in de oldtimers

Bericht door Wim » 05 nov 2019 18:50

Mark ik denk dat je het anders moet zien, ik heb 2 flessen Millers Oils Vpse in huis gehaald.
Die zijn samen goed voor 1000 liter Benzine, dus de E10, in de wijde omtrek bij mij is geen goede premium benzine te krijgen. Maar dat terzijde.
De 2 flessen kosten mij 80 euro, als je beetje simpel rekent is dit iets duurder dan altijd de duurdere
benzine te tanken.
Maar een oldtimer bij mij moest altijd al lood vervanger bij in, door voor kan nu de Millers Olis in de plek komen daar zitten de diverse additieven immers al in.
En voor mij heel belangrijk de klopvastheid van de benzine word beter.
Zelf heb ik al goede ervaring gehad met middelen toevoegen bij benzine . Bv eens een keer met de achterste cilinders net voor schutbord die worden vaak erg heet (waterkoker) had kool aanslag.
deze is prima losgekomen dankzij een toevoeging in de tank.

Maar dat is even een los staand verhaal.

Maar een e10 benzine met zelf extra toevoeging in de tank kan de winter heel goed door komen zonder dat het gum word of pakkingen aantast.

Houd rekening met 2 tak zagen/maaiers die kunnen ook de nieuwe e10 niet verdragen bij meng smering ook extra toevoeging gebruiken.

Gebruikersavatar
Gert
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 sep 2016 14:29

Re: benzine in de oldtimers

Bericht door Gert » 06 nov 2019 08:52

Bedankt voor de info heren!

Plaats reactie