

De kever zoals ik hem gekocht heb uit ooi in Nijmegen toen maar een rit van een kleine 200 kilometer weer terug naar het hoge Stadskanaal waar ik toen nog woonde bij mijn ouders. Kever was van beige overgespoten naar zwart wit en zat een britax dakje. Na wat jaren er zo in gereden te hebben wou ik hem netjes maken de dakranden waren niet meer mooi en dus het plan gemaakt om hem te verbouwen.na wat zoeken op het internet kwam ik een filmpje tegen van een kever die door de modder ging en zo kwam het idee om een baja te maken. Maar na het verwijderen van de spatborden en de body of kwam ik er al snel achter dat mijn body zo rot was dat die niet meer te repareren viel. De bodem was ook niet veel soeps meer naar het verwijderen van de dreunplaten.
Eerst een bodylift kit gemaakt om de juiste vorm te behouden voor het vervangen van de bodem platen.


Daarna kant en klare bodemplaten besteld maar deze waren mij te dun ik had nog 3 mm plaat liggen dus deze maar even passend gemaakt. En een koker van 3 bij 3 2 mm dik deze heb ik doormidden geflext een kant 2 cm andere kant 1 cm en deze heb ik onder de liftkit gemaakt.


Daarna de bodem platen ruw weg overgenomen en met de flex eruit gehaald.




Omdat ik zelf niet zo beste lasser was moest ik hierna op mijn broer wachten die lasser is.
Gaande weg de project van kubel achteras met vertragingskasten naar irs over gegaan omdat dit voordelen met zich mee moest brengen dus een irs mal gemaakt en de beugels overgezet geen foto’s van maar denk dat de meesten wel weten wat voor werk hier weer in zit.

Omdat mijn broer de lasser niet veel tijd had de kever maar naar mijn ouders en hun schuur gebracht en omdat de body niet zo goed was maar een compleet andere body gekocht met een strakit bugster pakket. Was helemaal gespoten in de 2 komponenten lak en body zou in een goede staat zijn.


Maar ik was weer eens te goed van vertrouwen en deze body was op sommige plekken nog rotter als mijn eigen en onder die mooie 2 k lak zat een hoop plamuur dus maar weer op zoek gegaan naar een andere body. En ziet je werkplek er op eens wat anders uit.


Maar aangezien mijn broer de lasser vaak geen tijd had ben ik zelf maar aan het lassen gegaan. De eerste lassen waren niet best maar gaande weg zien ze er wel goed uit. Geen foto’s zo van maar komen gaande weg wel. De bodem afgelast en netjes geverfd. En daarna de draagarmen er op zetten. En daar ook direct maar weer een aanpassing gedaan. Omdat als je in de modder wilt spelen je beter schijfremmen kunt hebben maar eens op zoek gegaan naar een goedkope oplossing (niet zo goedkoop achteraf) Porsche draagarmen zijn zo 1 op 1 over te zetten. Niet dus andere veerplaten andere gaten van de schokbrekers en omdat ik een paar van een turbo heb moest ik ook nog even andere aandrijfassen hebben. Gelukkig kon ik van AJ een veerplaat lenen om de verschillen te kunnen zien en om de veerplaten passend te maken.



Ben momenteel bezig met een busbak om deze erin te zetten. Ik ben meestal een avond in de week er mee bezig en een weekend om de twee week dit beperkt de voortgang maar kinderen en vrouw hebben ook hun tijd nodig.
Zo dit was even een klein overzicht van wat ik nu allemaal gedaan heb en tegen ben gekomen. Een ding weet ik nu wel je moet niet zomaar alles geloven wat er gezegd wordt.