Busbak in een buggy

Heb je vragen op technisch gebied, stel ze hier.
Bezig met een project? Houd ons op de hoogte.
Henk B
Berichten: 204
Lid geworden op: 17 feb 2007 14:01

Re: Busbak in een buggy

Bericht door Henk B » 24 aug 2014 22:23

Die bakflenzen worden inderdaad door Paruzzi verkocht voor 120 euro per twee.
En ze zijn ook nog van Chroommolybdeen.......maar worden gemaakt in China en de maatvoering is zozo en ze gaan eerder kapot dan originele. Ik ga dan af op de ervaring van een leverancier in de autocross......
Dus ik ben voor originele gegaan :D en ik ben er blij mee.
Nu eens kijken of alles goed op mekaar past: draagarm, astap, homokineten, aandrijfas, bakflens op een irs bak. T is allemaal origineel VW of Porsche.

Grt Henk

Gebruikersavatar
scrapheap
Berichten: 2321
Lid geworden op: 07 sep 2008 11:17
Locatie: eindhoven

Re: Busbak in een buggy

Bericht door scrapheap » 24 aug 2014 22:54

Oke over de kwaliteit heb ik geen mening/ervaring...
Gelukkig heb ik en orginele 181 bak met flensen....


Over het passen..

Een keverbak met 181 flenzen "heeft 181 assen nodig"
ook aan de wiel kant heb je dan 100mm astappen nodig..

Bus assen (ook 100mm homokineten) zijn te lang.
En 100mm homokineten passen niet op en standaard kever irs as..
Daar voor is de spie baan van en kever as ongeveer 3mm te kort..

Als tussen oplossing kan je dan van een bus homokineet een stuk uit het hart van de homokineet halen.
Zodat deze wel op een kever irs-as past.
en je aan de ene kant een 100mm en en aan de andere kant een 90mm homokineet kan gebruiken..


Stukje uit mijn topic over de bouw van Scrapy 41S
scrapheap schreef:Lang stil zitten is totaal niets voor mij dus toch maar weer een beetje in de garage bezig geweest :mrgreen:
Maar omdat mijn knie nog niet hele maal lekker gaat maar beetje staand gerommeld..
EN heb een ander fototoestel geregeld dat ik voorlopig kan gebruiken :lol:

Na wat zoek en speur werk op de diverse forums voor een oplossing voor de aandrijfassen met 100mm homokineten samen met de buurman het volgende bedacht..

"Probleem" dat ik heb is

1. de AW bak die ik wil gaan gebruiken is voorzien van 100mm as-flensen en de standaard IRS-draagarmen hebben de standaard 90mm as-tappen.

2. wil het toch graag een beetje lowbudget houden dus 150euro of meer voor een stel 181 assen en as-tappen wiel-zijde vind ik een beetje te veel..
Kan het niet anders dat moet het maar maar hobby moet wel betaalbaar blijven dus liever stuk minder.. 8)

Goedkoopste oplossing was om die 100mm as-flensen van de bak te ruilen tegen 90mm..
kon ze zo omruilen :lol:
Maar dat trok me toch ook net weer niet..

Nou had mijn buurman nog ergens een ouden T2 as liggen (met schade) en die mocht ik voor een heel leuk "prijsje" hebben om het een en ander te proberen.

Verschil in die as tov een kever-as is de lengte.

Afbeelding

bovenste is standaard IRS kever as
onderste standaard IRS bus as

de spiebanen van kever en bus assen zijn gelijk alleen zijn die van een bus 3mm langer tot aan de gleuf waar de borgring in valt.

Afbeelding

links kever rechts bus

Resultaat als je een bus homokineet op een kever as zet.

Afbeelding

Je kan de borgring niet plaatsen.

Doorom de homokineet helemaal uit elkaar gehaald.

Afbeelding

En met alleen het hart verder gegaan.
ook is aan dat hart de schade te zien.

Afbeelding

Het hart heeft een as en een flens kant.

Afbeelding
flens kant

Afbeelding
as kant

Nu heb ik aan de as kant het hart 3mm met een dremel uitgeslepen zodat deze 3mm verder over de as heen kan.

Afbeelding

en aan de ander kant de borgring er wer op past.

Afbeelding

nu nog de homokineet weer in elkaar zetten en nieuwe vet er in en heb ik dus een as met aan 1 kant 100mm en aan de andere kant 90mm aansluiting..


Ja ik weet dat dit minder sterk zal zijn dan orginele 181 assen
Maar ik ga niet extreem verhoogd rijden en met maar een standaard 1600cc motortje.. Dus niet zo heel extreem...

Ben benieuwd naar jullie mening en reacties hier over..
sta voor alles open vooral punten waar ik op deze manier op zou moeten lettenof probelemen die ik zo tegen ga komen..

Dit is overigens maar een proef..
als ik besluit om het zo echt te gaan toepassen dan ga ik opzoek naar twee goed bus homokineten zonder schade...
.
Afbeelding

Gebruikersavatar
windrider
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 nov 2011 19:36
Locatie: Belgium

Re: Busbak in een buggy

Bericht door windrider » 25 aug 2014 09:02

Wat de Dakar betreft, het Chenowth frame heb ik niet meer teruggevonden.
Dit zou ergens in Nederland moeten zitten volgens mijn laatste informatie.
Ik ben van plan het ganse body op een kever chassis met IRS te zetten.
Lijkt mij de "makkelijkste" oplossing. Daarenboven heeft een kever chassis een nummer.
Een chenowth chassis heeft dat niet, dus is inschrijven in België geen optie.

Henk B
Berichten: 204
Lid geworden op: 17 feb 2007 14:01

Re: Busbak in een buggy

Bericht door Henk B » 25 aug 2014 18:32

Hoi Windrider,
Wij Ollanders moeten altijd even schakelen ten aanzien van de Belgische eisen.
Irs kever chassis, mooi uitgangspunt. Mag je dan ook alu Porsche draagarmen gebruiken? Of alleen maar Kever spul?
Volgens mij heb ik ook al alu gaatjes velgen gezien, die ga je gebruiken? Vult dat de wielkasten een beetje mooi?
Past de carrosserie ook op een kever bodem of moet je veel aanpassen?

Kortom ik ben heel benieuwd.

Grt

Gebruikersavatar
scrapheap
Berichten: 2321
Lid geworden op: 07 sep 2008 11:17
Locatie: eindhoven

Re: Busbak in een buggy

Bericht door scrapheap » 25 aug 2014 22:25

Jammer dat je orginele chassis niet mer terug gevonden hebt..

Maar je kan op je keverbodem natuurlijk wel en copie van het buizenframe zetten...


Andere vraag die velgen!!!!
Zijn dat Centerline 5 x 205 velgen met en los hart dat er op gebout zit zodat je nu de 4 x 130 steek heb?
En zo ja waarom ga je dan naar Porsche draagarmen?
Afbeelding

Gebruikersavatar
windrider
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 nov 2011 19:36
Locatie: Belgium

Re: Busbak in een buggy

Bericht door windrider » 26 aug 2014 12:45

Inderdaad héééééél erg jammer van het Chenowth chassis, had ik liever gezien.
De velgen zijn inderdaad centerline velgen.
Die passen op kever. Wat porsche spul betreft, ik ben er nog niet helemaal uit. Even kijken en overwegen. Ik denk niet dat op de keuring een onderscheid gemaakt kan worden tussen kever- en porsche spul, tenzi met alu spul gaat gebruiken.
Ik denk dat het meeste keveronderdelen zullen zijn.
De body is NIET aangepast aan keverbodem, enkel aan een Cenowth chassis. Dat moet dus volledig aangepast worden, met een look-alike buizenframe ertussen. Een werkje van lange adem dus........
Mijn doelstelling is dit jaar het onderstel, en volgend jaar de body klaar te hebben.
we will see..... :roll:

greetzzz

Gebruikersavatar
albert-jan
Rit organisator
Berichten: 598
Lid geworden op: 19 okt 2007 21:46
Locatie: noord-sleen

Re: Busbak in een buggy

Bericht door albert-jan » 26 aug 2014 18:05

plannen genoeg dus!
Afbeelding
beter krom erin dan recht ernaast

Gebruikersavatar
scrapheap
Berichten: 2321
Lid geworden op: 07 sep 2008 11:17
Locatie: eindhoven

Re: Busbak in een buggy

Bericht door scrapheap » 10 dec 2014 20:57

je hebt een PB Windrijder :!:
Afbeelding

Gebruikersavatar
windrider
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 nov 2011 19:36
Locatie: Belgium

Re: Busbak in een buggy

Bericht door windrider » 18 jan 2015 15:10

Yoo de mannen,
Na lang wikken en wegen is de beslissing gevallen.
De vanclee dakar staat te koop.
Wat heb ik tot nu toe al verzamelt?
De body (in stukken)
de originele velgen
een keverchassis
een motor
enzz....

Mensen die interesse hebben, mail mij
vancleeproto@hotmail.com

Greetzzz 8) 8)

Henk B
Berichten: 204
Lid geworden op: 17 feb 2007 14:01

Re: Busbak in een buggy

Bericht door Henk B » 19 jan 2015 23:15

Hoi Windrider,

Als je daar maar geen spijt van krijgt!
Dit is volgens mij een uniek project en van de carrosserie is er maar eén.

Hoop dat ie bij een echte liefhebber terecht komt die m weer helemaal in oude luister hersteld......

Groet Henk

Plaats reactie