Busbak in een buggy

Heb je vragen op technisch gebied, stel ze hier.
Bezig met een project? Houd ons op de hoogte.
windrider

Busbak in een buggy

Bericht door windrider » 10 jun 2014 20:41

Yooo de mannen,
Ik ben op zoek naar info.
Ik wil graag een busbak in mijn project.
Ik heb momenteel cardan. Waar kan ik info vinden wat ik moet aanpassen, en hoe ik het moet oplossen?
Info please!!
Thankx 8) 8)

Henk B

Re: Busbak in een buggy

Bericht door Henk B » 10 jun 2014 21:33

Hoi Windrider!
Wat bedoel je met cardan?
Heb je irs, dus losse aandrijfassen met homokineten aan de bak kant en bij de trommels en wielen die recht blijven staan bij inveren of pendelassen waarbij de wielen scheef gaan staan bij in en uitveren?
Groet Henk

windrider

Bericht door windrider » 10 jun 2014 21:56

Inderdaad, ik was niet echt duidelijk.
Achteras Is inderdaad IRS.
Ik kan nergens iets terugvinden op internet.
Mss heeft hier iemand ervaring?
Ik wil grote banden en een krachtige motor.
Dus een busbak lijkt mij qua stevigheid ideaal.

64 Notch

Bericht door 64 Notch » 11 jun 2014 12:46

Voor een busbak moet er tussen de vork wat materiaal aan de binnenkant worden weggeslepen. ook voor de jkop van de bal heb je meer ruimte nodig (vooral de breedte). Gebruik wel een 3 ribs busbak, anders is de priseas te kort en moet je dit ook oplossen.
Verder heb je asflenzen van een 181 of Porsche 924/944 nodig om de bushomokineten op kwijt te kunnen.
Zelf heb ik 31x10.5x15 banden achterop met een korte keverbak. Dit werkt best goed maar je hebt een beetje meer vermogen nodig dan een standaard 1600 motortje.
Let there be Green

windrider

Bericht door windrider » 11 jun 2014 13:29

Een korte keverbak had ik ook in gedachten.
Maar ik vrees dat die niet sterk genoeg zal zijn.
De buggy weegt nog wat, en is niet ingekort.
Vermoedelijk zal er een 2 liter motor in komen, (minder zal niet kunnen denk ik)
foto van de banden....

Afbeelding

Enfin, ben alle opties eens aan het bekijken, eerst de versnellingsbak kiezen, en daarna
een gepaste motor.

Henk B

Bericht door Henk B » 22 aug 2014 19:50

Was vorige week bij een kever liefhebber die al jaren met Type 4 rijdt met + 200 pk en die zweert bij kever irs bakken met originele bakflenzen, aandrijfassen en homokineten. Hij heeft wel een versterkt zijdeksel en zijn versnellingen close ratio aan laten passen.

Tuurlijk zijn busbakken sterker en hebben ze prettiger versnellingsbakverhoudingen en is de constructie van de achteruitversnelling beter voor in het terrein, maar kever irs bakken houden het met versterkt zijdeksel ook lang vol.

Grt Henk

scrapheap

Bericht door scrapheap » 22 aug 2014 22:58

Wel of niet bus tov keverbak...
De een zegt Bus is beter de ander zegt dat het met standaard kever ook kan..
Feit is dat en standaard keverbak tot 200pk niet echt een probleem is...
Maar het is het koppel van de motor dat de bakken sloopt..
Grote achterwielen is vragen om een groter koppel dus zal de bak meer te verwerken krijgen en dus eerder kapot gaan..

Ander feit is dat de versnellings tandwielen van een bus bak en keverbak (zeker van de 1 en 2) precies gelijk zijn.. dus even sterk....
Alleen heeft en bus bak een ander diff verhouding waardoor deze icm de grotere achterwielen mooier uitkomt tov het toeren gebied waar in je wilt/kan rijden..

Ander voordeel van een busbak tov die van een kever is dat het Diff beter opgeloten zit in de bak en dus sterker is..
Als je met een standaard keverbak met grote wielen en/of koppel rij dan is het diff het eerste dat kapot gaat omdat het diff lager opsluiting het koppel niet goed aan kan..
Dat kan je weer oplossen door bij een keverbak versterkte diff flensen te plaatsen.

Of nog beter om een zo genaamde Rancho behuizing te gebruiken.
Dit zijn bak huizen met aan de bestuurderskant een vast diff deksel aan het bakhuis en alleen aan de bijrijders kant een verwijderbare deksel.. deze bakken zijn al standaard een heel stuk sterker..
maar helaas voor een kever bijna altijd met lange overbrenging. Let op niet allee lange bakken zijn Rancho behuizingen!!!

Of als je een tussen oplossing zoekt.. een IRS bak van een Kubel (181) te plaatsen.. (bv een AW)
dit zijn ook Rancho bakken maar dan met LSD-sper en wel een korte overbrenging.. en de grotere 100mm homokineet flensen.

Overigens mooie velgen {-06
Die komen van de Vanclee dakar buggy!!!!

Wil je deze busbak in die Vanclee bouwen of ben je gestopt met je zoektocht naar het frame van deze buggy?

edit: heb het hier boven over een (niet orginele VW) Rancho bak.... bedoelde de Rhino-case bakken die wel standaard VW zijn!!!

Rancho bakken zijn wel nog heel veel sterker
Laatst gewijzigd door scrapheap op 23 aug 2014 11:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Henk B

Bericht door Henk B » 22 aug 2014 23:38

Hoi Robert Jan, bedankt voor de heldere uitleg!

Het is inderdaad wat je wil, op de weg of in het terrein.

Ik ben een hufterproof kever irs setje aan het samenstellen en voor het gebruik in het terrein een setje met een CU bak.
Leuk werk om alles uit te zoeken. Heb in de vakantie heel veel www info doorgespit: artikelen ABC en met name the samba etc.

Is er ook een 091 bak die vergelijkbaar is met een CU bak, weet jij dat toevallig?
Ik heb ooit een CU bak gekocht, op basis van het artikel van Siert Kooi van ABC ging ik er vanuit dat dat een 091 bak was.
Echter op the samba werd aangeven dat dat een 002 bak is en daarvan zijn de versnellingen iets minder sterk geconstrueerd en de differentieellagers minder sterk dan 091 bakken.
Vanmiddag de bak eens goed bekeken volgende codes staan er op:
CU 06 12 06 en 002301103 D
Daar lag een irs AM bak voor een kever naast, die zijn een heel stuk kleiner!

Trouwens vw 181 bakken is moeilijk aan te komen en dus ook aan de bakflenzen. En als je er aan kan komen zijn ze vaak reteduur net als 091 bakken.

Volgens mij is een Ranchobak een mooie oplossing en ook nog eens 5 jaar garantie!

Trouwens Hot Rod verkoopt ook een heel mooi versterkt bakhuis voor plusminus 200 euro, kan even artikel niet vinden op hun internetshop :oops:

Groet Henk
Laatst gewijzigd door Henk B op 23 aug 2014 10:52, 2 keer totaal gewijzigd.

scrapheap

Bericht door scrapheap » 22 aug 2014 23:56

Ja Rancho is en mooie oplossing!!

Maar ik moet even bekennen dat ik een naam foutje in mijn vorige bericht heb gemaakt :oops:
Rancho bakken zijn niet orgineel VW

wat ik bedoelde zijn Rhino-case bakken :oops:
Afbeelding

wel orgineel VW en een heel stuk sterker dan de "standaard"kever bakken met twee diff deksels..

Maar voor de liefhebbers hier nog en leuke link..
http://www.buggygarage.com/Buggy%20vers ... cross.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door scrapheap op 24 aug 2014 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Henk B

Bericht door Henk B » 23 aug 2014 10:57

Rancho bakken levert verbeterde VW bus bakken, kijk maar eens bij Kaag Kevers, die is officieel Rancho importeur.
Je kunt je bak op bestelling laten maken, wat betreft de versnellingsbak verhoudingen en zoals gezegd 5 jaar garantie. Dan weten ze wel wat ze maken!

scrapheap

Bericht door scrapheap » 23 aug 2014 11:30

Henk B schreef:Rancho bakken levert verbeterde VW bus bakken, kijk maar eens bij Kaag Kevers, die is officieel Rancho importeur.
Je kunt je bak op bestelling laten maken, wat betreft de versnellingsbak verhoudingen en zoals gezegd 5 jaar garantie. Dan weten ze wel wat ze maken!

klopt helemaal heb er ook nar gekeken voor mijn 1 zitter.. Maar alleen die bak kwam al "iets" boven het totaal budget voor de 1 zitter uit :?
Daarom toen maar een Kubel AW bak (rhino-case) aangeschaft toen mij die werd aan geboden..

De "Nieuwe" bak
Afbeelding

met aan de bijrijderskant (rechts) een vast diff deksel..
Afbeelding

En aan de andere kant een versterkte diff deksel
Afbeelding

Fototje van het koppelingshuis.
Afbeelding

En een foto van de bak-code
Afbeelding

Dezepast ook zo 1 op 1 in de keverbodem..
Afbeelding

windrider

Bericht door windrider » 24 aug 2014 16:16

Yoo de mannen,

Alvast bedankt voor jullie tips.
Mss is een kubel bak wel het simpelste denk ik.
Ik kijk even of die bakken in België makkelijk te vinden zijn.
Speelt de hoogte van de buggy geen rol??
Dan bedoel ik qua cardans, of zijn de originele goed genoeg?
Voor alle duidelijkheid, het betreft hier inderdaad de Vanclee Dakar die ik aan het restaureren ben.

Afbeelding

Heb al een motor om op te frissen. Een GB (2liter 914 motor)

Greetzzz

scrapheap

Bericht door scrapheap » 24 aug 2014 16:53

Als je een Kubel-181 bak gebruik heeft deze al 100mm (bus) flensen..
De hoogt is geen probleem bij zowel orgineel als vehoogt of verlaagd..

Als je chassis nu al is voorzien van irs dan moet het zo passen..
Heb je een chassis van een pendel-as bak dan moet je alleen twee "deuken" maken zodat de flensen/homokineten vrij kunnen draaien.

hier een irs bak in een pendelas bodem.. flensen draain tegen de ophang vork..
Afbeelding

En hier dezelfde bodem maar dan een kleien deuk n de vork geklopt.. en dus vrij draaien van die flens
Afbeelding

Ik heb deze deuken er in geklopt.. er zijn er ook die er een stuk uitslijpen en daarna weer dicht lassen..

Ieder zijn eigen keus..
Afbeelding

Henk B

Bericht door Henk B » 24 aug 2014 20:52

Hoi Windrider,

Wat voor achteras zat eronder de Vanclee Dakar, of wat voor as ga je eronder zetten?
Volgens mij is deze Vanclee Dakar van achter aardig breed. Wellicht is een Porsche 944 achteras met alu draagarmen een oplossing, o.a. Robert Jan kent de verschillen van de diverse 944 achterassen wel.
Anders maak je straks kever IRS achter en dan moet je loeibrede velgen plaatsen om het een beetje mooi te laten lijken.

Heb toevallig van weekend 2 bakflenzen van een VW 181 kunnen kopen. De persoon van wie ik die kocht gaf al aan dat deze bakken niet voor het oprapen liggen (€+++).

Wellicht kun je wat meer over het (te bouwen) chassis laten zien, en foto's van de body.

Succes met de bouw, Henk

scrapheap

Bericht door scrapheap » 24 aug 2014 21:58

Om te beginnen die Kubel bak-flensen.. die zijn gewoon nog nieuwe te koop!!!!
http://www.paruzzi.com/webwinkel/?zoektrefwoord=5496&" onclick="window.open(this.href);return false;

Over 944 achterassen..

Een standaard type 1 944 achteras is gelijk aan een keveras.. (wat spoor breedte betreft)
de turbo versie zijn 10cm per kant breder

Maar dan heb ik een vraag over die Dakar Vanclee..

Die is (als ik me niet vergis 8) )van oorsprong op een Chenowth buizenframe gebouwd..
Heb je dat al in je bezit? en zo ja. Het orgineel of een replika?

Overigens bij Beide gevallen maakt het voor de bak inbouw niets uit..
Afbeelding

Plaats reactie