Verlengen draagarmen

Heb je vragen op technisch gebied, stel ze hier.
Bezig met een project? Houd ons op de hoogte.
Plaats reactie
CI

Verlengen draagarmen

Bericht door CI » 03 jun 2013 22:21

Advies nodig.

Ben met project van start. Heb mijn Ruska B1 uit elkaar liggen, maar voor ik dat gedaan heb
ben ik flink aan het ontwerpen en meten geweest.

Ik blijf vinden dat de B1 te veel ruimte heeft achter de achterwielen. De motor en de body steken voor mij teveel uit. Met grotere wielen en stuk van body af red ik al veel (misschien zelfs andere body) maar blijf vinden dat de wielen iets verder naar achteren mogen.

Daarom zit ik te denken aan verlengde draagarmen. Zou ook gelijk zorgen dat de velgen die ik gekozen heb voldoende naar buiten komen.

Heb alleen een paar vragen/zorgen?

Verlengde draagarmen zorgt voor vergroten wielbasis, mag dit? Gaat om 2 inch. :roll:
Daarnaast begrijp ik dat ik een tussenas van Bus moet hebben. Dit zou moeten kunnen met de hoek.
Wat ik echter niet weet is of ik iets moet veranderen aan de veerplaten. Ook zie ik geen verlengde draagarmen voor achter waar de standaard positie voor dempers nog op zitten.

Wie heeft hier tips of ervaring mee?
:roll:

Wouter

BugsBenny
Contacteer:

Re: Verlengen draagarmen

Bericht door BugsBenny » 04 jun 2013 21:50

Aan beide zijden een spoorverbreder van 25 mm? Of levert dat niet genoeg op. Is eventueel voor een APK makkelijk even te wijzigen.
BugsBenny
Afbeelding

Wim

Bericht door Wim » 04 jun 2013 22:12

Wouter je hebt het over vergroten van je wielbassis??
Dus een afwijkende maat voerin verkrijgen anders dan op je kenteken vermeld staat!

Of dit mag, spoorbreedte verbreden oke dat kan, maar wielbassis verlengen is meteen een reden om kenteken in te nemen, met een controle. Definitief

Dus herkeuring door Rdw.
Gr Wim.

CI

Bericht door CI » 04 jun 2013 22:27

Als ik meet zie ik ook kleine afwijking met kenteken, wat nog nooit bij APK probleem is geweest.

Maar gaat inderdaad niet om spoorverbreding (eventueel wel iets) maar vooral om verlenging van wielbasis met 2 inch. (5 cm) Minder op kenteken.

Voorbeeld van aangepast draagarm staat hieronder. Maar dan in 3 inch langer en 3 inch breder variant.

Is dit niet zelfde als van standaard kever chassis een verkort chassis maken?

Afbeelding

Bovi

Bericht door Bovi » 04 jun 2013 23:34

jep maar die wordt dan ook gekeurd daarvoor toch :idea:
wie goed doet die goed ontmoet

CI

Bericht door CI » 04 jun 2013 23:43

Wat ik eigenlijk vraag is. Als het tot herkeuren komt, heb ik dan een probleem met deze draagarmen. Of komt het er wel doorheen?

Bovi

Bericht door Bovi » 05 jun 2013 00:42

CI, ik heb geen idee wat dat aan gaat, heb zelf wel slechte herinneringen aan RDW keuring maar dat staat al in un ander topic.
Er zijn veel hiero die er van alles over weten en waar je het beste kunt laten keuren en al dat meer dus un antwoord komt vast.

suk6 met je speur en bouwtocht {-06 {-23 {-39
wie goed doet die goed ontmoet

CI

Bericht door CI » 05 jun 2013 05:51

Thx.

CI

Bericht door CI » 08 jun 2013 00:11

Iemand?

:al

scrapheap

Bericht door scrapheap » 08 jun 2013 10:11

Die draagarmen die jij laat zien zijn hier niet straat legaal.. dus officieel niet toegestaan.. Houd niet in dat je niet zou kunnen gebruiken maar officieel mag het niet..
als je door het gebruik van deze of andere verlengde draagarmen de wielbasis met 5 cm verleng dan zal je je kenteken moeten laten aanpassen.. Moet je naar de rdw en die keuren deze armen vermoedelijk af..
Als je met deze armen ook nog je spoorbreedte vergroot dan komt het al helemaal niet goed bij de RDW..
Tuurlijk kan je gewoon de gok nemen en er gewoon mee gaan rijden maar dan loop je de kans ooit problemen te krijgen...

Aan jou de keus..
Of even zelf contact met de RDW opnemen en daar deze vraag stellen.. mailen naar info@rdw.nl
Afbeelding

CI

Bericht door CI » 08 jun 2013 22:34

Dank voor je antwoord. Was ik al beetje bang voor.
Dus ook met opnieuw keuren, zal dit waarschijnlijk niet lukken, helaas.

Wouter

scrapheap

Bericht door scrapheap » 09 jun 2013 00:26

Maar er zijn meer mogelijkheden met het door jou gewenste resultaat hoor..
Maar dat is dan wel heel wat meer werk meer wel legaal..

Om te beginne de body inkorten.. Doorzagen bij de instap en dan dan een stuk er tussen uit..

En daarna de versnelingsbak en motor verder naar voren leggen .. Doen ze bij de kevers ook..
stuk uit achterste torsie-as halen en dan veredr naar voren leggen..

Blijft de wielbasis gelijk.. de motor verder tussen de wielen.. en de overhang van de body over de achter wielen minder..

Spoorbreedte kan je mbv een set spacers aanpassen..

Is maar wat je er voor over hebt....
Afbeelding

Plaats reactie