Buggy Register

opmerkingen en suggesties m.b.t. de site
Plaats reactie
manx
Contacteer:

Buggy Register

Bericht door manx » 03 okt 2009 21:43

Het is al vaker gezegd, maar bij deze wil ik benadrukken wat een geweldig initiatief het opzetten en beheren van het :arrow: buggy register is.

En toch een opmerking...

Ik vind de kolom 'Bouwjaar' in dit register enigszins misleidend, of beter gezegd verwarrend. Ik merk dat mensen al snel dit jaartal koppelen aan de leeftijd van de buggy; de doorgewinterde buggy enthousiast weet natuurlijk allang dat dit niet zo is en dat dit bouwjaar refereert aan datum eerste afgifte Nederland dan wel datum eerste toelating van het chassis. Doorgaans (ja en nu niet gelijk gaan stuiteren, er zijn uiteraard uitzonderingen) datums toen de buggy (doorgaans) nog als VW Kever door het leven ging.

Mijn suggestie is om het kopje 'bouwjaar' in het Buggy Register een voetnoot * te geven en bij die voetnoot * uit leggen dat met deze datum niet het bouwjaar van de buggy ansich wordt bedoeld, maar datum eerste afgifte van het chassis en/of datum eerste toelating van het chassis wordt bedoeld. Zo houd je m.i. de informatie zo zuiver mogelijk.

Hans

Bericht door Hans » 03 okt 2009 22:42

Manx
Maar hoe kom ik er nu achter op wat voor datum
mij polyester opbouw is gedaan of word het dan
van 1969 t.m.1971 en dan heb ik nog geluk maar
hoe zit dat dan met de ruska super die is wel 20jr.
gemaakt of langer? mijn buggy is van 1973t.m.2004
ik denk dat van veel oude buggy's de produktie
datum niet bekend is
Gr. Hans
Afbeelding
It's a Bruvo

scrapheap

Bericht door scrapheap » 04 okt 2009 01:23

Zou van bouwjaar .. leeftijd donor kever kunnen maken.. Maar ik denk dat je niet achter de bouwdatum van de meeste buggy's kan komen..

Van veel wel (zeker de nieuwere) maar als ze al wat ouder en een paar keer van eigenaar zijn gewisseld dan zal het heel moeilijk worden..

Maar goed zet het er maar bij de mijne bij als je wilt..

Datum omkeuren kever.... "buggy" (heb dus geen echt buggy kenteken maar een TGK <type> basis kever )
28-12-2005

Robert Jan
Afbeelding

manx
Contacteer:

Bericht door manx » 04 okt 2009 08:25

Hans schreef:Maar hoe kom ik er nu achter op wat voor datum mijn polyester opbouw is gedaan (...)
Dat is ook niet te zeggen Hans, tenzij je informatie krijgt van de eerste eigenaar. Maar, het is precies wat Robert Jan stelt: als je een wat oudere buggy hebt is deze ongetwijfeld een aantal keer van eigenaar gewisseld. Je zult dan praktisch ook nooit achter het bouwjaar van de buggy komen, ook niet bij de fabrikant van de buggy body omdat Nederlandse buggy carrosserieën in het verleden niet van een jaartal, serienummer o.i.d. zijn voorzien.

Tegenwoordig zie je wel dat bijvoorbeeld een Hot Rod zijn Sportscars voorziet van een type en serienummer. Jammer dat men dat hier niet eerder heeft bedacht.

the moose

Bericht door the moose » 04 okt 2009 12:53

Zouden ze het bij de rdw niet weten wanneer er een wijziging is doorgevoerd van een kenteken. de datum waarop dit plaats vond.

Groetjes Martijn.
THE MOOSE IS LOOSE

Hans

Bericht door Hans » 04 okt 2009 14:45

Ja doe maar register met aantekening want wat je zegt,over
de echte bouwdatum van de oudere buggy's daar kom je toch niet meer achter maar voor vrijheid blijheid qua hobbyen zijn
alle buggy's van voor 1971 toch?
Of alleen de jaartallen erbij van wanneer tot waneer ze ge-
produceerd zijn en de aantallen, maar dat hebben we al in
het register, Buggy's in nederland staan.
Maar de datum van afgifte kenteken zal voor de meesten toch
het belangrijkste blijven i.v.m. keuren en vrijheid van bouw en
ombouw denk ik
Gr. Hans
Afbeelding
It's a Bruvo

manx
Contacteer:

Bericht door manx » 05 okt 2009 08:45

the moose schreef:Zouden ze het bij de rdw niet weten wanneer er een wijziging is doorgevoerd van een kenteken. de datum waarop dit plaats vond.
Dat zou je aannemen Martijn, alleen de reden van mutatie is, anders dan het uitgeven van een aangepast deel 1, nooit in de archieven of database van de RDW vastgelegd.
Gert schreef:(...) Van mijn Manx weet ik het zeker; daarvan is de body gemaakt in oktober 1968.
Jouw Manx is, van wat ik er van gezien heb, prachtig gedocumenteerd Gert, daar kunnen veel buggy fabrikanten en bouwers een puntje aan zuigen... :wi

Gert en Ron, ik ben wel nieuwsgierig of jullie iets met deze discussie kunnen. Ik bedoel, misschien die voetnoot plaatsen waarin je tekst en uitleg geeft over de kolom 'Bouwjaar'?

Plaats reactie