RDW en import na 1-1 17

Brand maar los
Gebruikersavatar
scrapheap
Berichten: 2310
Lid geworden op: 07 sep 2008 11:17
Locatie: eindhoven

Re: RDW en import na 1-1 17

Bericht door scrapheap » 09 nov 2017 22:11

Als er van de zijkant van de remklauw wat afgeslepen is, is dat geen probleem.
Bij sommige type velgen is dat nodig.
Mocht je toch weer 14"velgen zoeken.. heb er nog een paar breedbed liggen. Weet zo niet de ET en hoeveel J maar liggen nu 205 banden op.
Velgen zouden wel een opknap beurd kunnen gebruiken en hoeven niet de hoofdprijs te kosten.
bij interesse kan ik van de week wel wat foto's van kunnen maken
Afbeelding

eliminator 44
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 sep 2017 13:22
Locatie: Landgraaf

Re: RDW en import na 1-1 17

Bericht door eliminator 44 » 31 jan 2018 15:39

Inmiddels ben ik erachter dat de basis niet een kever is, maar een type 3 1500 variant, en dat de bouwer een prutser was.
De kruiskoppeling tussen schakelstang en versnellingsbak drukte boven tegen de plaat van de tunnel en was flink verbogen.De oorzaak was dat de voorste versnellingsbaksteun er scheef ingelast was. Die wees schuin omhoog, daardoor ging de rubberen steun ook nog een stuk omhoog en drukte alles tegen het dak van de tunnel.

Achter, zat onder de linker versnellingsbakbaksteun zo'n cm dik plaatjes. Na de auto waterpas gezet te hebben bleek de linker framepoot achter 1 cm lager te staan, dan de rechtse.
Toen ik de vooras waterpas het gesteld, bleek dat als het linker wiel de grond raakte, rechts het wiel nog 2,5cm boven de grond zat.
Toen alleen de torsiestangen met arm erin zaten, zat er een reuze verschil tussen links en rechts, er werd nagenoeg op links geveerd.
Inmiddels heb ik flink wat gelast om de voorkant van de versnellingsbak midden in de tunnel te krijgen en om 'm achter waterpas te krijgen. De framebuizen heb ik ongemoeid gelaten, maar de beugel achter waar op de baksteunen vastzitten, links aangepast, zodat die plaatjes niet meer nodig zijn.

Het blok is er daarvoor af geweest, wat een gelegenheid was om de keerringen rond de pri-as te vernieuwen en gelijk enkele andere lekkages te verhelpen.
Voor de vooras heb ik een red9 "coil over" setje besteld, de wishbone set is niet leverbaar voor de type3.
De vraag die bij me opkomt is, hoe de buggy zo tientallen jaren belabberd heeft rondgereden, zonder dat iemand er iets aan gedaan/opgemerkt heeft.
De buggy zorgt er wel voor, dat ik goed de winter door kom.

Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 jan 2010 12:09

Re: RDW en import na 1-1 17

Bericht door Wim » 31 jan 2018 17:39

hoe de buggy zo tientallen jaren belabberd heeft rondgereden, zonder dat iemand er iets aan gedaan/opgemerkt heeft.

Als er geen Leo Hoeben kruis verband in de bodem is gelast, is elke keverbodem wel in staat om ongelijkheden op te vangen. Ze torsen echt wel mee en vangen de niet goed uitgemeten en gelaste bodem deels wel op.
Onder het rijden voel je dat wel. Beginnende buggy rijders denken vaak meteen aan slechte banden en vering.

Jij pakt het probleem op waar het hoort.

Gebruikersavatar
manx
Berichten: 1250
Lid geworden op: 28 jan 2007 23:15
Locatie: Amersfoort - UT (NL)
Contacteer:

Re: RDW en import na 1-1 17

Bericht door manx » 31 jan 2018 21:01

Wim schreef:(...) Jij pakt het probleem op waar het hoort.
Ben het helemaal met Wim eens.

En Jo, de wereld zit vol prutsers en, helaas, hebben er een aantal van hen een buggy gebouwd/verbouwd...

Ach ja, het leven zit vol verrassingen en later kun je er om lachen en er leuk over schrijven... :wink:

Je kunt 'mijn buggy ellende' :arrow: HIER nalezen en bekijken...

Grtz. Henny

eliminator 44
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 sep 2017 13:22
Locatie: Landgraaf

Re: RDW en import na 1-1 17

Bericht door eliminator 44 » 07 mar 2018 19:11

Het schiet niet op bij red9, inmiddels ben ik al 5 weken aan het wachten, steeds wordt gezegd volgende week. Waarschijnlijk kunnen ze de vraag niet aan. Ik heb ook maar gelijk een coil-over set voor achter besteld.

Afgelopen weekend een Duitse Legacy naar huis vervoerd. Deze had aantoonbaar 116.000km gelopen.
Het wordt een projekt voor de volgende winter, een swap van de motor in de buggy, het is een ej20 motor.
Als het warmer wordt haal ik de motor, kabelboom, ecu en nog wat spul eruit.
Ik moet er nog over nadenken of ik ook de Subaru versnellingsbak gebruik.

Afbeelding

Gebruikersavatar
togt
Site Admin
Berichten: 702
Lid geworden op: 13 jul 2010 09:12
Locatie: Nijkerk

Re: RDW en import na 1-1 17

Bericht door togt » 08 mar 2018 10:49

Mooi project! Als je de versnellingsbak gebruikt zet je er dan heb je toch ook zo'n andersom dif setje nodig?

https://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?t=1974
Eigen project (NIET MEER :(): Hier

eliminator 44
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 sep 2017 13:22
Locatie: Landgraaf

Re: RDW en import na 1-1 17

Bericht door eliminator 44 » 08 mar 2018 18:24

Ja, je hebt dan wel dat "andersom dif setje" nodig", maar dan geen pasplaat .
Ik heb ergens gelezen dat met de subaru versnellingsbak het motorblok zo'n 5 cm hoger komt, dus eerst motorblok+versnellingsbak op hoogte plaatsen en dan kijken of dat past met de "plastic badkuip".

Gebruikersavatar
scrapheap
Berichten: 2310
Lid geworden op: 07 sep 2008 11:17
Locatie: eindhoven

Re: RDW en import na 1-1 17

Bericht door scrapheap » 08 mar 2018 23:47

Voordeel van die 5 cm hoger is dan ook wel weer dat je de carterpan niet "hoeft" in te korten.
Bij een Subaru blok op een keverbak komt het standaard carter heel laag te liggen waardoor de meeste hem "moeten" inkorten. Maar dan moet je ook weer de olie aanzuigbuis gaan inkoren enzenz.

Dacht het op de foto wel te zien dat je al IRS achter hebt.. anders komt er bij die Subarubak ook een irs ombouw kijken!
Afbeelding

eliminator 44
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 sep 2017 13:22
Locatie: Landgraaf

Re: RDW en import na 1-1 17

Bericht door eliminator 44 » 13 jul 2018 20:05

Het "huppelen" van de voorkant van de buggy is nagenoeg opgelost. Ik heb 'm bij de "vw classic car specialist" langs gebracht voor o.a. uitlijnen en afstellen van de speling in het stuurhuis.
Ik ga nog wat experimenteren met extra gewicht op de vooras, als ik op de bumper ga staan (75kg) , zakt ie een flink stuk in de veren .
Het karretje loopt een stuk sneller, er bleek een 1200ér carburateur op de 1500 motor te zitten.Heeft ie gelijk de juiste erop gezet, natuurlijk voor rijkelijk wat euro's. :wink:

Plaats reactie