Is deze bekend?

Brand maar los
Chris916

Is deze bekend?

Bericht door Chris916 » 14 sep 2016 16:41

Hallo,

Mijn naam is chris woonachtig in 't Harde en ben nieuw in de wereld van de buggy's. Vanavond ga ik met mijn schoonpa deze buggy bekijken :

http://link.marktplaats.nl/m1085709043? ... ios_tablet

Wij zijn namelijk opzoek naar een buggy die wij willen gebruiken bij de vakantie woning in Bonaire. Wij zijn dan van plan om de buggy aan te passen zodat de duikuitrustingen mee kunnen.

Mijn vraag is dan ook of deze bekend is bij jullie en of het een eerlijke buggy is.
Zijn er verder nog technische punten waar ik rekening mee moet houden bij aanschaf van een buggy?

Hoe is het met de koeling van een buggy?
Is dit een reele prijs? Ik heb namelijk geen vergelijking aangezien er 1 te koop staat.

Alvast bedankt ! :-)

John

Re: Is deze bekend?

Bericht door John » 14 sep 2016 23:30

ziet er netjes uit
prijs is ook niets mis mee zou ik zeggen
Ruska B1 met R25 2,2ltr motor
Ruska B1 met 1600 kevermotor

Chris916

Bericht door Chris916 » 17 sep 2016 08:45

Afgelopen week hebben wij hem bekeken. Ziet er als een goede eerlijke auto uit. Tijdens het begin van de rit kwam er een trilling vrij door de hele auto maar dit was na een tijdje over. Ik verwacht dat die plakkende koppelingsplaten zijn.

Verder is er geen roest, rottend polyester etc te vinden. Motor klinkt goed tikt niet en lekt geen olie.
De eigenaar gooit nu elke keer loodvervanger erbij tijdens het tanken. Is dit nodig?

manx
Contacteer:

Bericht door manx » 17 sep 2016 11:32

Chris916 schreef:(...)
Mijn vraag is dan ook of deze bekend is bij jullie en of het een eerlijke buggy is.
Zijn er verder nog technische punten waar ik rekening mee moet houden bij aanschaf van een buggy?

Hoe is het met de koeling van een buggy?
Is dit een reele prijs? Ik heb namelijk geen vergelijking aangezien er 1 te koop staat.
(...)
Ha Chris,

Ik ken deze buggy niet persoonlijk, maar de AR-11-05 is geen Meyers Manx zoals in de beschrijving van de advertentie wordt beweerd. De buggy staat wel in het :arrow: buggyregister geregistreerd onder nummer 1082.

Op de foto in het buggyregister heeft deze buggy tevens een biminitop; zit die er bij?

De buggy komt met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid uit Zweden en is 2010 geïmporteerd. Daar is feitelijk helemaal niets mis mee en als zodanig kun je de buggy als 'eerlijk' beschouwen.

Opmerkelijk is wel dat de site van de RDW aan geeft dat de buggy een motor heeft met 1500 cc inhoud, terwijl de advertentie spreekt van een 1300. Check dat nog even.

Technische punten waar je aandacht aan moet besteden heb je zelf wel in de gaten wanneer je gewoon je verstand gebruikt; check anders even de :arrow: aankooptips op de buggyvrienden site.

Over de koeling zou ik mij niet zoveel zorgen maken; of het moet zijn dat er allerlei obstakels, veel vuil of beschadigingen bij de lucht in- en uitlaat van het motorblok zitten.

De prijs is een vraagprijs. Dus wanneer de buggy technisch in orde is (de punten die je zelf opsomt en kritisch beschouwt) en er zijn geen noemenswaardige beschadigingen (en/of nog zichtbaar herstel) aan de polyester body, is dit naar mijn mening een redelijke vraagprijs met ruimte voor onderhandeling.

Voor wat betreft de loodvervanger; kennelijk zijn de in- en uitlaatkleppen van de cilinderkoppen nog niet aangepast aan loodvrije benzine. Het is een keuze; of je blijft bij elke tankbeurt loodvervanger gebruiken, of je vervangt de cilinderkoppen (of je laat dat doen). Een mooi punt om over te onderhandelen.

:arrow: Hier lees je er meer over loodvervanger.

Succes met de aankoop!

Grtz. Henny aka Manx

Henk B

Bericht door Henk B » 18 sep 2016 21:49

Kennelijk heeft Chris de buggy gekocht.
Advertentie staat nl op gereserveerd.
Grt Henk

Chris916

Bericht door Chris916 » 24 sep 2016 09:41

Klopt!

De buggy is aangeschaft en we hebben er al een aantal km mee gereden.
Op korte termijn willen we nog verbeteringen/aanpassingen doen.

Denk hierbij aan :

Startknop
Koppeling (pedaal zit erg hoog en grijpt hoog aan)
Versnellingspook bekijken ( lastig om de versnellingen te vinden aangezien die niet zelf naar een neutrale stand gaat in zijnn vrij. Is dit normaal?)
Remmen vervangen
Algemeen onderhoud
Einddempers voorzien van dempers
En kijken om de kop aan te passen zodat er geen loodvervanger meer nodig is

En dan verschepen richting bonaire :-)

manx
Contacteer:

Bericht door manx » 24 sep 2016 10:40

Dat laatste lijkt mij de leukste verbetering/aanpassing... :wink:

Maar vertel eens, heb je nog wat kunnen onderhandelen? Informatie hierover is voor dit forum bruikbaar om enigszins bij te houden wat er zo wordt gevraagd, geboden en betaald voor een buggy.

Tot slot: plaats eens een paar foto's, want {-38

Chris916

Bericht door Chris916 » 25 sep 2016 09:18

Er was weinig onderhandelings ruimte helaas. Ik zal een topic openen over de buggy. Daar zal ik omschrijven wat er allemaal aangepast gaat worden :-)

Chris916

Bericht door Chris916 » 27 mar 2017 11:21

Het begint weer wat warmer en zonniger te worden! Tijd om de buggy weer uit de garage te halen om weer verder te knutselen.

Met de startknop zijn we bijna klaar (binnenkort foto's).

Nu zit ik met het volgende :

Buggy gaat eind dit jaar naar Bonaire, zoals men weet is het daar het hele jaar door tropisch warm (30+ celcius ). Is de koeling voor een buggy daar wel geschikt voor? Op Bonaire heb je namelijk ook weinig rij wind aangezien er gemiddeld niet harder dan 50kmh gereden word...

manx
Contacteer:

Bericht door manx » 28 mar 2017 19:51

Chris916 schreef:Het begint weer wat warmer en zonniger te worden! Tijd om de buggy weer uit de garage te halen om weer verder te knutselen.

Buggy gaat eind dit jaar naar Bonaire, zoals men weet is het daar het hele jaar door tropisch warm (30+ celcius ). Is de koeling voor een buggy daar wel geschikt voor? Op Bonaire heb je namelijk ook weinig rij wind aangezien er gemiddeld niet harder dan 50kmh gereden word...
Nah, lijkt mij in principe geen probleem Chris. Ik zou in jouw geval een olie carter onderbouw toevoegen (zie foto's hieronder); kost de wereld niet en dient olie voor een kevermotor zowel voor de smering alsmede voor (voldoende) koeling...

Afbeelding
Mijn Scat sumpje...

En hieronder een EMPI versie van de carter onderbouw, o.a. verkrijgbaar bij :arrow: Keverland:

Afbeelding

Is toch weer een litertje motorolie erbij... :)

Chris916

Bericht door Chris916 » 29 mar 2017 12:51

manx schreef:
Chris916 schreef:Het begint weer wat warmer en zonniger te worden! Tijd om de buggy weer uit de garage te halen om weer verder te knutselen.

Nah, lijkt mij in principe geen probleem Chris. Ik zou in jouw geval een olie carter onderbouw toevoegen (zie foto's hieronder); kost de wereld niet en dient olie voor een kevermotor zowel voor de smering alsmede voor (voldoende) koeling...

Afbeelding
Mijn Scat sumpje...

En hieronder een EMPI versie van de carter onderbouw, o.a. verkrijgbaar bij :arrow: Keverland:

Afbeelding

Is toch weer een litertje motorolie erbij... :)
Goeie tip!

Dus je denkt dat de motor genoeg gekoeld word? Waar ik mij met name zorgen over maak is dat de "body" de motor een flink stuk bedekt waardoor er gewoon zeer weinig rijwind komt...

scrapheap

Bericht door scrapheap » 29 mar 2017 18:41

in Mexico reden tot een paar jaar geleden bijna alle taxi met Kevers.

En een kever motor heeft nog minder rijwind dan een buggy.
Als je dan ook nog kijk dat er heel veel "kever" motoren gebruikt zijn in een stationaar opstelling..
bv brandweerpompen en agregaten en die hebben helemaal geen rijwind!
Afbeelding

manx
Contacteer:

Bericht door manx » 29 mar 2017 22:22

Dus je denkt dat de motor genoeg gekoeld word? Waar ik mij met name zorgen over maak is dat de "body" de motor een flink stuk bedekt waardoor er gewoon zeer weinig rijwind komt...
Rijwind is minder relevant; het is wat Robert Jan (Scrap) al aangeeft. Belangrijker is dat je niet knoeit aan de luchtstroom van de geforceerde luchtkoeling door er bijv. een zgn. 'powerpulley' op te zetten. Het idee van zo'n powerpulley (die vervangt de standaard krukaspulley) is dat je meer 'motorvermogen' hebt. Het gevolg is, door de kleinere diameter, dat de fan via de v-snaar gekoppeld aan de pulley van de dynamo, minder hard draait; dus minder geforceerde lucht langs je cilinders blaast.

Check ook of de motorbeplating nog oké is; die beplating zorgt ervoor dat de geforceerde lucht op de juiste wijze langs de cilinderribben worden gevoerd. Er zijn gasten die, omdat dit mooier staat, veel van die motorbeplating weghalen.

Succes en ik ben best wel jaloers dat je met de buggy naar warmere oorden gaat; iets wat ik over een paar jaar ook hoop te doen als 'pensionado'... :wink:

Chris916

Bericht door Chris916 » 31 mar 2017 16:12

manx schreef:

Rijwind is minder relevant; het is wat Robert Jan (Scrap) al aangeeft. Belangrijker is dat je niet knoeit aan de luchtstroom van de geforceerde luchtkoeling door er bijv. een zgn. 'powerpulley' op te zetten. Het idee van zo'n powerpulley (die vervangt de standaard krukaspulley) is dat je meer 'motorvermogen' hebt. Het gevolg is, door de kleinere diameter, dat de fan via de v-snaar gekoppeld aan de pulley van de dynamo, minder hard draait; dus minder geforceerde lucht langs je cilinders blaast.

Check ook of de motorbeplating nog oké is; die beplating zorgt ervoor dat de geforceerde lucht op de juiste wijze langs de cilinderribben worden gevoerd. Er zijn gasten die, omdat dit mooier staat, veel van die motorbeplating weghalen.

Succes en ik ben best wel jaloers dat je met de buggy naar warmere oorden gaat; iets wat ik over een paar jaar ook hoop te doen als 'pensionado'... :wink:

Bedankt voor alle informatie !! Dit stelt mij weer gerust over dat ik qua koeling niets hoef aan te passen. De Motorbeplating zal ik vd week even controleren. Ik zal ook even kijken of er geen " powerpully" op zit.

Ik zal de rest van de aanpassingen, onderhoud etc in het project topic zetten :)

manx
Contacteer:

Bericht door manx » 01 apr 2017 14:47

Chris916 schreef:(...) Ik zal ook even kijken of er geen " powerpully" op zit. (...)
Check :arrow: DIT is een power poelie... (er zijn meer soorten)

Plaats reactie