Pagina 1 van 3

Uniek stuk Buggy Vanclee Dakar Prototype!!!!

Geplaatst: 03 nov 2011 07:56
door windrider
Beste Buggyvrienden,

Ik ben reeds enkele jaren op zoek naar een unieke Buggy.
Na de restauratie van mijn VW Strakit Bugster (die nu te koop staat trouwens)
Afbeelding
Ben ik de restauratie begonnen van een Vanclee Buggy. Ben grote Vanclee fan...... :lol:
Deze is nu ook bijna af (op enkele details na)
Afbeelding
Nu ben ik stukken aan het verzamelen om mijn volgend project te kunnen starten. Mijn volgend project is een unieke Vanclee (slechts 1 van gemaakt) om Parijs-Dakar te rijden in het jaar 1984. Hier een foto van betere tijden
Afbeelding.
Tot nu toe heb ik de Body, en de velgen teruggevonden.
Volgens mijn info zou het buizenframe (waar de auto mee opgebouwd was) zich ergens in Nederland moeten bevinden.
Hier een foto van het buizenframe (ik denk een Chenowth)
Afbeelding
Heeft iemand een idee??? :cry:
Het buizenframe zou net als de motor verkocht zijn aan iemand in Nederland.
Indien iemand info zou hebben gelieve mij te contacteren via vancleeproto@hotmail.com

Alles van Vanclee is welkom trouwens.... :wink:

Thankx 8)

Vanclee Dakar

Geplaatst: 03 nov 2011 08:57
door windrider
Ik stuur u nog enkele foto's door.

Afbeelding


Afbeelding

Dit is wat er nog van overblijft, een body in stukken gezaagd helaas....... :cry:

Afbeelding

Daar zullen nog enkele uurtjes knutselen in kruipen...

Greetz 8)

Geplaatst: 03 nov 2011 12:33
door Sandert
Omg...das inderdaad veel werk zeg!

Waarom is die buggy überhaupt aan stukken gezaagd? Best zonde..

Helaas kan ik qua onderdelen niks betekenen, in ieder geval veel succes met "the search for the Holy grail"!

Groet,
Sander

Geplaatst: 03 nov 2011 23:46
door Henk B
Beste Windrider,

Ad Vos uit heeft een Chenowth.

Stuur me een PB dan kan ik je een telefoonnummer doorgeven.

Groet Henk

Geplaatst: 03 nov 2011 23:59
door scrapheap
Is idd de enigste Chenowth met kenteken in Nederland (zo ver ik weet)
Maar dacht dat deze via een engels kenteken hier op kenteken is gezet..
En nooit en Vanclee is geweest..
Maar ook ik kan me vergissen..... :shock:

Is nr 458 uit het buggy register dat op deze site staat.
Is sinds 2003 op NL kenteken en sinds 2004 in bezit van de huidige eigenaar

aan de foto te zien is dit niet het gezochte frame .... zit oa een knik in de dak buizen...

Succes met je project en de opbouw :!:
hoop het te kunnen blijven volgen :D


Frame lijkt wel op een UVA Fugitive II ipv een Chenowth

Robert Jan

Geplaatst: 04 nov 2011 08:45
door makkie
ik zat ook gelijk te denken aan een rail,zonde dat die buggy gesloopt is.

Maar als ad vos zijn rail van dat frame is kun je die vast niet kopen.toen ik deze oproep zag dacht ik gelijk van...ligt erg veel op mijn zolder maar dat chassis zeker niet...helaas

Geplaatst: 04 nov 2011 22:19
door Henk B
De Chenowth van Ad Vos was eerder van Flying Peter.

Peter heeft hem volgens mij zelf uit Engeland gehaald.

Wellicht weet Ad meer over Chenowth's omdat hij in één rijdt?!

Misschien reageert Ad nog wel op dit topic.................

Daarnaast is het buizenframe/chassis van een fugitive natuurlijk ook zo aan te passen dat die past in de Vanclee buggy.
Om een voorbeeld te noemen: Als ik het goed heb was de eerste Fugitive in NL die blauwe Fugitive nu met Subaru WRX motor (eerder van Peter en Ester Bos) en hebben zij dat frame ingekort/gewijzigd.

Groet Henk

Vanclee Dakar

Geplaatst: 06 nov 2011 09:59
door windrider
Yoo de mannen,
Allereerst dank voor uw reacties.
Sinds een aantal jaar bezoeken we met onze club, steevast de Keverdag in Schagen, en we zien daar dat de wetgeving bij jullie wat soepeler is dan bij ons. (een Chenworth in België op de weg krijgen??? NEVER!!!!).
Enfin, wat het frame betreft, ik dacht dat het een chenowth is, want heb het eens bekeken op internet, en zag daar een chenowth 2LW 100'' (zo heet dat). LW staat voor Long Wheelbase.
Is niet identiek, maar toch.......
Afbeelding
en vergelijk
Afbeelding
Het frame van Ad Vos is niet deze in ieder geval.
Indien ik niet de originele kan vinden, maak ik er wel zelf één op maat.
Verder heb ik er geen idee van waarom men de body in stukken zou zagen, maar heb wel het enge vermoeden dat ik die net op tijd van de pers heb gered..........
De originele velgen, met de nog originele banden, heb ik intussen ook al opgehaald.
Afbeelding
Mijn zoektocht heeft mij ook al bij de (zeer enthousiaste) co-piloot van deze Vanclee Dakar van het jaar 1984 gebracht.
We hebben dit jaar nog een afspraak, dus zal alles nadien wel duidelijker zal worden (frame, motor, enzzz......) (hoop ik)...... :?

Greetzzz 8)

Geplaatst: 06 nov 2011 13:37
door Paul
fijn dat je nog een paar onderdelen terug hebt kunnen vinden, heb je een goeie tekening van het buizenframe? Als je die hebt kan je hem zo na maken.

Geplaatst: 06 nov 2011 13:38
door scrapheap
Nog eens goed naar de foto's gekenen en zelf een beetje op het net gezocht en dan moet ik even op mij worden terug komen dat het geen Chenowth frame was op die foto.

Na vergroten van de foto en heel goed kijken zie ik dat er wel een knik in de dakbuizen zit en dat er op de Hooftrolbeugel ook twee buizen schuin naar achter lopen..

Dus is het wel goed mogenlijk dat het een Chenowth frame is.

Kwam ook nog deze fot tegen.. (je zal hem wel kennen) en daar ziet hij er al behoorlijk lang noet gebruikt uit.. Maar is daar nog wel kompleet.

Afbeelding

http://vancleemedia.weebly.com/dakar-vanclee-buggy.html


Maar als ik naar het frame kijk dat ik op bovenstaande site kijk zou het ook een Berrienbuggy kunnen zijn..

Afbeelding
http://www.berrienbuggy.com/id31.htm


Ben benieuwd..

Vanclee Dakar

Geplaatst: 07 nov 2011 08:39
door windrider
Inderdaad scraphead, het frame is wel het belangrijkste, de wielbasis moet juist zijn, want er zijn diverse soorten frames op de markt verkrijgbaar met een verschillende afmetingen van wielbasis. Hier nog een foto van het frame.
Afbeelding
Ik hoop dat de co-piloot mij nog één en ander van info zal kunnen geven.
Die foto die jij toont scraphead, heb ik zelf nog genomen, (samen met nog andere foto's). We spreken dan van het jaar 1998 ongeveer. Dan stond hij nog redelijk compleet eigelijk, wat nu niet kan gezegd worden. :?
Enfin, de Strakit eerst verkopen om eerst wat plaats te maken.
Daarna begin ik aan de restauratie van de body, dan weet ik ongeveer wel wat de wielbasis is.
De zoektocht gaat voort, ik hou jullie op de hoogte.....
Hou intussen de oren en ogen goed open voor eventuele stukken :wink:

Thankx
Greetzzz 8)

Re: Uniek stuk Buggy Vanclee Dakar Prototype!!!!

Geplaatst: 04 jul 2013 23:24
door scrapheap
Hoi Windrider..

Hoe staat het het deze VanClee Dakar buggy?
Ben je er nog mee bezig??

Kwan net toevallig op het web een link tegen van iemand die op 07-07-2012 zegt het orginele 6 cilinder Porsche blok te hebben liggen...

Laat even weten of je interesse hebt..
Kan ik de de link naar hem door spelen..

Afbeelding

Re: Uniek stuk Buggy Vanclee Dakar Prototype!!!!

Geplaatst: 05 jul 2013 00:26
door vuurvogel79
is dat frame niet wat voor deze man ?

Afbeelding
heeft er wel iets van ..................toch ?

Re: Uniek stuk Buggy Vanclee Dakar Prototype!!!!

Geplaatst: 05 jul 2013 00:30
door scrapheap
Zal niet zijn wat hij zoekt!
is te kort...

Re: Uniek stuk Buggy Vanclee Dakar Prototype!!!!

Geplaatst: 07 jul 2013 16:34
door windrider
Dat frame zou wel eens kunnen......
Staat die te koop??
Wat de motor betreft: volgens mijn info zou het om een 4 cyl
Motor moeten gaan. Uitgeboord tot 2,8. De link
is altijd welkom dan kan ik het eens nagaan.
Wat de bouw betreft van de Dakar, heb mezelf voorgenomen
er deze winter eens werk van te maken.
Doch zonder frame is er weinig te beginnen.

Greetzzz