Regels m.b.t buggy trekken met triangel

Brand maar los
casper

Bericht door casper » 02 jul 2011 18:36

Het rijdt perfect een buggy aan de triangel. Als ik in de winter ergens met wat andere zandhazen ergens wil spelen neem ik hem aan de triangel mee. Mijn buggy heeft geen verwarming en ik wil wel een beetje comfort he? :)

Ik heb een trekhaak stekker voorop mijn buggy gemaakt waarmee ik de buggy verbind met de slepende auto. De verlichting vd buggy brand dan gewoon mee met het slepende voertuig. geen gekloot met een lichtbalk.

MAAR Houd er rekening mee dat een trekstang in Duitsland en Belgie verboden is!!!

Ben zelf een vrolijk door Duitsland met de buggy achter mijn camper naar Kroatie gereden en een kostbare bekeuring gehad.
Uiteindelijk na een rechtzaak de centen retour gehad alleen daarbij werd wel duidelijk dat het in Duitsland verboden is om een ander motorvoertuig te slepen op de autobahn. Door een fout vd agent in de afwikkeling kreeg ik gelijk.
Zo ver ik het begreep mag het op de andere wegen wel.
Als ik mijn buggy mee neem in het buitenland staat hij dus wel op een aanhanger...
Afbeelding

Roel

Re: Regels m.b.t buggy trekken met triangel

Bericht door Roel » 03 mei 2013 12:09

Op het kenteken van de buggy staat een gewicht van 560kg en rijklaar gewicht van 660kg. Welke gewicht geldt voor als ongeremde aanhanger?
Ik moet op zoek naar een nieuwe leaseauto en wil hier rekening mee houden. Het zal wel het rijklaar gewicht zijn, maar dat kunnen jullie dan vast bevestigen.
AfbeeldingAfbeelding

Bovi

Bericht door Bovi » 03 mei 2013 12:26

660 kg moet je rekening mee houden maar je moet wel un erg kleine auto uitzoeken als tie dat niet mag trekken {-03
wie goed doet die goed ontmoet

smisse

Bericht door smisse » 03 mei 2013 12:46

Vergis je niet.
Een nieuwe BMW 320D Efficient Dynamics mag bijvoorbeeld helemaal niets trekken.

danigator
Rit organisator

Bericht door danigator » 03 mei 2013 13:36

Lekker efficient dan.... :roll:

Bovi

Bericht door Bovi » 03 mei 2013 13:51

smisse schreef:Vergis je niet.
dan zal er ook wel geen trekhaak aan zitten toch.......... {-13
wie goed doet die goed ontmoet

Roel

Bericht door Roel » 03 mei 2013 14:11

De auto die ik op het oog heb is een gewoon een stationbak, maar die heeft max 610kg ongeremd in de folder staan. Hoe streng zal de pet zijn tijdens een controle?
AfbeeldingAfbeelding

smisse

Bericht door smisse » 03 mei 2013 14:19

Bovi schreef:
smisse schreef:Vergis je niet.
dan zal er ook wel geen trekhaak aan zitten toch.......... {-13
BMW NL: De BMW 320d EfficientDynamics Edition is niet leverbaar met trekhaak. Hieronder vindt u de rationale voor deze beperking.
- De auto is technisch niet geschikt. Door de langere achterasoverbrenging worden de aandrijving, versnellingsbak, koppeling en dubbelvliegwiel extra zwaar belast, waardoor er schade kan ontstaan. Ook zal er bij een aangekoppelde caravan op een helling (12 %) vanuit stilstand niet wegkomen en zal de koppeling verbranden. U zult begrijpen dat deze schade niet voor garantie in aanmerking komt.
- Omdat dit model niet geschikt is voor een aanhanger, heeft BMW AG in de ETG (Europese Typegoedkeuring) geen aanhangergewicht vermeld. Dit betekend juridisch gezien dat je geen aanhanger mag trekken. De klant zal dan ook bij een politiecontrole een bekeuring krijgen. Ook kan het bedrijf die de trekhaak heeft gemonteerd, door de klant aansprakelijk gesteld worden bij schade.
- Bij montage van een trekhaak moet ook de aanhangerverlichting goed werken. Bij BMW moet na montage, door de dealer, het aanhangwagen moduul (elektrische unit die aanhangerverlichting schakelt) gecodeerd worden. Voor deze modellen stelt BMW AG geen codeergegevens beschikbaar (code is voertuigspecifiek).
-Dit betekent dus ook dat geen trekhaak mag gemonteerd worden voor een fietsendrager. Een dealer kan niet waarborgen dat de trekhaak nooit voor een aanhanger wordt gebruikt en de fietsdragerverlichting zal niet werken.

scrapheap

Bericht door scrapheap » 03 mei 2013 14:44

Het gewicht dat geld voor triagel is het gewicht zoals de buggy achter de auto hangt.
Dus als je lege buggy 560 weegt dan is dat het gewicht dat je moet tellen.. komt nog wle gewicht van de triagel bij plus eventuele volle brandstof tank enz .. dus reken grofweg 590kg zit je zeker goed.

Rij klaar si altijd 100kg hoger omdat de rdw er van uit gaat dat er altijd een beruurder in zit plus eventueel wat extra en dat is het gewicht waar je MRB over zou moeten betalen als je geen vrijstelling hebt.

Vergis je overigens idd niet in of je de buggy mag triagele..
Had zelf ooit een Kadett station 2.0 8 klepper en een Astra station 1.6 16 klepper en die mochten alleen bij niet meer dan 400kg ongeremd trekken. 1200kg geremd geloof ik.

Maar eigenlijk kan je bijna vanuit gaan dat als je een 14% of minder bijtelling auto kiest het trekken een probleem kan zijn..Goed om daar op te letten :!:

Bij kontrole kan het zijn dat ze heel streng zijn op overgewicht trekken.. maar er word zo grofweg gedoogd, maar niet standaard goed gekeurd, dat je 10% te veel "mag" hebben.
Afbeelding

Roel

Bericht door Roel » 03 mei 2013 15:16

Duidelijk, bedankt heren! {-06
AfbeeldingAfbeelding

smisse

Bericht door smisse » 03 mei 2013 15:42

Nu ben ik eigenlijk toch benieuwd welke auto je gaat bestellen :oops:

Wim

Bericht door Wim » 03 mei 2013 16:32

Bij een complete verkeers kontrole,(Fuik)samenwerking algemeene politie, fiod en douane.
Is complette kontole zero tolerantie beleid, ze letten op alles desnoods houden ze je tijdenlijk vast zodat ze ergens info kunnen winnen voor juiste antwoord, er ontgaat ze dan niets!!

Wil je echt geen risico lopen moeten we allemaal thuisblijven............ {-11

Gr wim.

Roel

Bericht door Roel » 03 mei 2013 23:30

smisse schreef:Nu ben ik eigenlijk toch benieuwd welke auto je gaat bestellen :oops:
Ik ook! Ben me nog aan het oriënteren. De wissel is pas aan het eind van dit jaar. Eerst de beer schieten :)
AfbeeldingAfbeelding

casper

Bericht door casper » 17 mei 2013 22:04

Ik zit dit nogmaals over te lezen en dan toch een vraag voor scrapheap.
Het is waar dat je een eigen aanhanger met een gvw van max 750kg. Echter volgens mij is er ook een regel dat een 4 wielige aanhanger waarbij de assen meer als 1 meter (dus geen zgn tandemassers) uitelkaarstaan altijd geremd dient te wezen. Zelfs een kenteken dienen te hebben hoewel ik vh laatste niet zeker ben.

Dit heb ik een engelsman met een buggy anchter zijn camper op een leuke manier zien omzeilen. Hij had een contructie gemaakt waarbij de voorwielen vd buggy de grond niet raakte en de buggy alleen op de achter wielen rolde. Het was een hele kale manxr achtige die zo licht was dat de kogeldruk binnenperken bleef. Misschien een idee voor de rail?
Afbeelding

scrapheap

Bericht door scrapheap » 17 mei 2013 22:34

Dat van die vierwieling aanhanger is mij zo niet bekend.. Zou niet weten of dat dit echt altijd zo is..
Op de vraag aan de rdw overregels voor een zelfbouw aanhanger lichter dan 750kg totaalgewicht kreeg ik te horen dat deze alleen aan deugdelijkheid moest voldoen.. verder niets over as aantal/afstand enz..
Die manier van die Engelsman is hier overbodig want je mag hier in Nederland met en zogenaamde Dolly rijden.. Hier staan de voorwiellen op een klein aanhangertje en de achterwielen rollen gewoon mee..

Maar ik triangel mijn Rail (met eigen kenteken) gewoon over grotere afstanden ding weegt 620kg leeg en onze VW Touran mag 750kg ongeremd trekken dus dat probleem heb ik niet..

Maar waar ik wel mee bezig ben is dat ik een kever onderstel als aanhangwagen gekeurd wil krijgen..
Totaal gewicht zo rond de 1000kg,geremd en eigen aanhanger kenteken..
RDW zegt dat het zou moeten kunnen maar verwijst me naar de Douane :?: en die weer naar de Politie, die het niet weet en het naar de Rdw doorstuurd......... :wl

Doel is om een kever bodem dus van een geldig aanhangwagen kenteken te voorzien.. Dan buggy opbouwen en dan het keverkenteken om te laten keuren naar buggy..
Dan kan ik dus gewoon als buggy rond rijden en als ik op vakantie wil kan ik de buggy als aanhanger volladen tot die 1000kg totaal en door bv Duitsland naar vakantie bestemming rijden.

Geremde triangel en zelfs gestuurde vooras is geen probleem maar het laten keuren van een keverbodem als basis wilt nog niet lukken..
Maar zo af en toe blijf ik het proberen tot ik een opening in de regels gevonden hebt...
Afbeelding

Plaats reactie