Regels m.b.t buggy trekken met triangel

Brand maar los
Bovi

Regels m.b.t buggy trekken met triangel

Bericht door Bovi » 14 jun 2011 23:54

effen un nieuw topic zodat dit overzichtelijk wordt.
wie goed doet die goed ontmoet

Bovi

Bericht door Bovi » 14 jun 2011 23:55

Info van Robert Jan;

Expertisecentrum Verkeer en vervoer PIVM - Apeldoorn.

De door u omschreven constructie is ons bekend. Conform artikel 5.18.2 van het Voertuigreglement is het toegestaan om door middel van een motorrijtuig een ander motorrijtuig voort te bewegen. Niet omschreven is op welke manier dit dient te geschieden. Met andere woorden: er is geen bepaling opgenomen waarin is omschreven dat de door u voorgestelde constructie niet zou mogen worden toegepast.
Door het aanbrengen van een triangel tussen uw camper en uw kitcar, krijgt het getrokken voertuig echter niet de status van een aanhangwagen. Voor de toepassing van de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994, het Voertuigenreglement en de Wetaansprakelijkheid motorvoertuigen blijft het in alle gevallen een motorrijtuig. Met andere woorden: de kitcar moet aan alle technische voorschriften voldoen, moet APK zijn goedgekeurd, moet zijn voorzien van een eigen kenteken en moet zijn verzekerd.Het voeren van een voor de camper afgegeven kenteken op de kitcar is derhalve niet toegestaan. OP de gehele combinatie blijft ten alle tijden artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994 van toepassing. Dit houdt in dat er geen gevaar op de weg mag worden veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd. De sleepconstructie dient dan ook zo te zijn uitgevoerd dat deze niet kan lostrillen en dat zijdelings uitwijken van de kitcar zoveel mogelijk wordt voorkomen. Het verdient eveneens aanbeveling om achter de kitcar een zogenaamde lichtbalk aan te brengen waarmee duidelijk kan worden aangegeven dat met de combibatie van richting wordt veranderd of dat de combinatie tot stilstand wordt gebracht.
Met betrekking tot bovenstaande is er één uitzondering. Voor de toepassing van de gedragsregels van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 wordt de gesleepte kitcar gezien als een aanhangwagen. Dit heeft bijvoorbeeld consequenties wanneer u te maken zou krijgen met een weg die gesloten is verklaard voor motorvoertuigen met aanhangwagens. Voor zover er geen lagere maximum snelheid geldt, dient u er tevens rekening mee te houden dat u met de combinatie niet sneller mag rijden dan 80 km/u. Hoewel dit laatste naar ik verwacht niet van toepassing zal zijn: de afstand tussen de camper en de kitcar mag niet meer bedragen dan 5 meter.
Vertrouwende u vraag hiermee naar behoren te hebben beantwoord, het expertisecentrum Verkeer en vervoer PIVM - Apeldoorn.

Om te kopiëren, uit te printen en altijd bij je hebben !

Kan het buggy stukje zo snel niet vinden daarom even het algemeen stukje over kitcar achter een camper

Maar er is erg veel onduidelijk wat en hoe waar...

Een voertuig op triangel is dus nooit een aanganger...
maar een voertuig op sleep..
Met een voertuig op sleep mag je niet harder dan 90km/h (nieuwe maximale snelheid voor lichte,onder de 3500kg, aanhangers)

Dat is duidelijk..

Maar wat niet in dat PIVM verhaal staat is dat je moet opletten of je trekkend voertuig wel je buggy op triagel mag trekken...

Kijk altijd even of je trekhaak wel is goegekeurd voor het ONGEREMD gewicht van je buggy op triangel "aanhanger".

Niet elke trekhaak mag de maximale 750kg ongeremd trekken.. en je Buggy hangt er wel ongeremd achter..

BV onze vorig daily voertuig (..el astra station) mocht maar 450kg ongeremd trekken........
Dus een buggy op triangel was eigenlijk teveel..

Dan een ander verhaal (grijs gebied en rdw/politie weet ook niet wat ze daar mee aan moeten)
Een zelfbouw aanhangwagen onder de 750kg totaalgewicht heeft geen keuringsplicht en geen eigen kenteken...
Enigste eis is dat de construktie veilig moet zijn...

Neem een Buggy op triagel.. witte plaat van het trekkend voertuig er op.. EN heel belangrijk twee driehoekige refelctors achterop (bij aanhanger verplicht).
Dan is je Buggy een zelfbouw aanhanger en die is niet apk of verzekering plichtig

In de wet staat (zo ver ik weet) nergens dat een zelfbouw aanhanger niet vierwieling wag zijn...
en achteruit kunnen rijden zonder extra handeling is niet verplicht....

Zijn bv oploopremmen die je als je achteruitwilt rijden de rem moet blokkeren dmv een pal die je op de dissel moet omzetten..
Nou met de buggyaanhanger kan er iemand in gaan zitten om het stuur recht te houden..
Motor in de buggy aanhanger.. een aanhanger mag een hulp motor hebben.. en nergens is omschreven hoe groot die hulp motor maximaal mag zijn..
Caravans hebben een elktrische mover.. een draaiorgel een brandstof motor op het voorwiel... en zo weet ik er nog wel en paar..

Op deze voorbeelden/vragen weet zowel de rdw als de politie mij geen antwoord te geven.. Grijs gebied..
Laatst gewijzigd door Bovi op 14 jun 2011 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Bovi

Bericht door Bovi » 14 jun 2011 23:56

aanvulling van Wim;

Even een heel kleine aanvulling op het bovenste stuk.
Weet bijna heel zeker dat een geschorste auto, zich niet op de openbare weg mag bevinden, die moet vervoerd worden op een ambulance................dus blijft de vraag of een buggy die geregistreerd staat als vierwielig zelfstandig rijdend voortuig, bij de rdw.
Die geschorst is zich dan achter een auto mag bevinden in getrokken toestand met witte plaat als zijnde even een tijdenlijke aanhanger.

Wetgeving kent vele mazen, maar soms zijn ze niet zo groot of idd een grijs gebied

scrapheap

Bericht door scrapheap » 15 jun 2011 00:05

:wink:
Indien er geen kentekenplaten van de buggy op zitten is het niet te zien of het een geschorste auto is of een zelfbouw aanhangeris :twisted:

Ben hier over bijna 3 jaar met de rdw/politie in mail geweest en ze komen er zelf niet uit :!:
Afbeelding

Bovi

Bericht door Bovi » 15 jun 2011 00:40

Prachtig zulks en wat er getrokken mag worden met welk rijbewijs is ook zoiets vreemds.
Wat en hoeveel en is het hobby ja of nee.
Wel dit blijf ik volgen tis altijd leuk om dingen te weten en wat ik er mee doe is dan weer nummer 3

Wim

Bericht door Wim » 15 jun 2011 01:13

:mrgreen: En het chassis nummer er uit slijpen, als ze zulk een toestand zien rijden, willen ze er het fijne van weten, en kunnen ze via het nummer nog de nodige info op vragen bij de rdw

En dan zien ze geen nummer in de zelfbouw aanhanger/buggy.............
Word je gearresteerd :cry: verdenking van mogenlijk omkatten :roll:

Roel

Bericht door Roel » 15 jun 2011 08:44

Ik begreep van Hans dat hij altijd een A4'tje met een bepaald artikel bij zich heeft tijdens slepen waarmee hij bij de politie kan aangeven dat het legaal is.
@Hans, is dit het zelfde artikel als van Robert Jan?
@Iedereen, hoe doen jullie dit?
AfbeeldingAfbeelding

danigator
Rit organisator

Bericht door danigator » 15 jun 2011 09:36

Politie kijkt altijd wat lachend en rijdt dan door. Dus heb ik verder geen extra maatregelen behalve m'n onschuldige uitstraling. :roll:

Hans

Bericht door Hans » 15 jun 2011 11:03

Dat klopt Roel een copietje van het regelement bij de auto
papieren steken en het probleem(als die er al is) is opgelost
daar kan geen agentje omheen. Verder hoef je geen problemen
op te zoeken in het regelement en kun je gewoon heel Neder-
land lekker rond toeren om waar dan ook met je Buggy te rijden.
Dit kan uiteraard ook zonder triangel maar bij grote afstanden
pech of slechte weersomstandigheden gaat mijn voorkeur uit
naar de triangel en deze gebruik ik dan ook regelmatig al zou
het alleen al zijn om het hoge brandstof verbruik, Buggy 1:6
BMW diesel 1:17 tja, we moeten tenslotte allemaal bezuinigen
Gr. Hans
Afbeelding
It's a Bruvo

alex
Contacteer:

Bericht door alex » 15 jun 2011 13:40

[ Buggy 1:6
BMW diesel 1:17 tja, we moeten tenslotte allemaal bezuinigen
Gr. Hans[/quote]

Hans, je kunt natuurlijk ook een andere motor erin leggen die zuiniger is (:loll

Hans

Bericht door Hans » 15 jun 2011 17:40

Jaha ik weet het Alex ben al aan het zoeken naar een 3 cyl.
boxertje maar wil nog niet zo lukken, mischien later wel een
brommobieletje of zo maar daar wacht ik nog even mee.
Gr. Hans
Afbeelding
It's a Bruvo

scrapheap

Bericht door scrapheap » 15 jun 2011 23:43

Wim schreef::mrgreen: En het chassis nummer er uit slijpen, als ze zulk een toestand zien rijden, willen ze er het fijne van weten, en kunnen ze via het nummer nog de nodige info op vragen bij de rdw

En dan zien ze geen nummer in de zelfbouw aanhanger/buggy.............
Word je gearresteerd :cry: verdenking van mogenlijk omkatten :roll:

Snap jou reactie niet helemaal..
Waarom uitslijpen?

Een zelfbouw aanhanger zonder eigen kenteken (maximaal 750kg totaalgewicht) HOEFT geen chassisnr te hebben.. MAAR MAG WEL...

Zal een een beetje omschijven waarom ik wel een beetje weet hoe en wat over triangelen en waar het onduidelijk wordt..

Ik ben ruim drie jaar met de rdw bezig geweest (bellen en mail)
om een buggy tot aanhanger met en maximaal gewicht van 1000kg te laten keuren.

Techniese was het niet zo'n probleem maar het dubbelkenteken van zowel aanhanger als eigen buggy (auto) vonden ze erg moeilijk.

Ik had toen de wens om om mijn buggy van oplooprem te voorzien omdat mij toenmalige auto maximaal maar 450kg ongeremd mocht trekken en mijn Rail 650 weegt..

Oplooprem is geen enkel probleem.. ook niet voor de rdw.
Toen kreeg ik het idee om de maximale massa van de "aanhanger" op 1000kg te laten zetten..
Heel simpel. omdat mijn vrouw geen E rijbewijs heeft en wel met een aanhanger met een maximum gewicht van 1000kg achter die auto mocht rijden.
Lukte het me om dit gekeurt te krijgen dan had ik heel veel voordelen tov het standaard triangel rijden..

Grootste voordeel zou zijn dat je een aanhangwagen kenteken hebt op je buggy..
Dus je kan zonder probleem door heel europa rijden.. ook waar gewoon triangelen niet is toegestaan :!:

Bijkomend voordeel..
Ik zou de buggy als bagagewagen kunnen laden als we ergens naartoe zouden gaan.. 650 kg eigen gewicht is dan toch 350kg extra wat ik mee kan nemen..

Als ik deze constuctie op een buggy zou aanbieden zonder kenteken dan had ik hier een aanhangwagenkenteken op kunnen krijgen...
Over het probleem van achteruitrijden waren wat onduidelijkheden.. maar dit is volgens mij technische op te lossen
(niet makkelijk maar mogenlijk het zo te maken dat je wel kan achteruitrijden!!!)

Op het moment dat we er bijna uitwaren kwam er een geremd triangel systeem op de markt, en kregen wij een auto die 750kg ongeremd mocht trekken.. dus project in de kast gezet ivm tijd gebrek..

Heb zelfs al bijna 1 jaar niets aan mijn B1 kunnen doen, laat staan aan dit idee.. weet niet of ik het ooit nog oppak maar
door deze zoektocht weet ik wel dat je ook een buggy als zelfbouw aanhanger kan trekken..
Als de buggy maar als aanhanger herkenbaar is..
Dus met witte kentekenplaat van trekkend voertuig (wel ook de buggy voorplaat verwijderen) en dat er achterop twee driehoekige reflectors geplaatst zijn.

Weet ook dat je dan op de grens van de wet zit en dat daar veel over onduidelijk is bij de politie dus vandaar mijn advies..
gewoon aan de standaard regels houden (zie A4tje)

Maar ik rij ook gewoon met mijn buggy's en kevers op triagel voorzien van witte paten en driehoek reflectors.. en heb hier nog nooit een probleem mee gehad..

Oke een kever is zwaarder dan 750kg maar dat weet niet iedereen :twisted:

Robert Jan
Afbeelding

John

Bericht door John » 15 jun 2011 23:43

als idee
een volkswagen W12?

John
Ruska B1 met R25 2,2ltr motor
Ruska B1 met 1600 kevermotor

scrapheap

Bericht door scrapheap » 16 jun 2011 20:20

Als jij het blok met toebehorenden sponser dan gooi ik die alfa uit de B1 :!: :twisted:
Afbeelding

Wim

Bericht door Wim » 16 jun 2011 20:59

Wat dome opmerkingen plaatsen :mrgreen:
En er komen altijd hoop reakties los...........

Denk dat iedereen wel iets zinsvol heeft gezegd hier over, we denker er in elk geval goed overna, en dat is heel goed, denk ik!

we begeven ons soms op de grens van het toelaatbare, naar het schijnt.
Nooit zijn alle dingen duidenlijk, zolang als de vertegenwoordigers van de wet, ook niet alles duidenlijk zien..............mooi :wink:

Een volgend keer zet ik gewoon weer "mijn roze bril'' op en ga lekker weer triangelen!

Die mazen in de wet drink ik er een op, this hier niet zo als in Belgié waar weinig mag tbv oldtimers..........Proost!! :)

Plaats reactie