[BuggyPat] Sandman buggy

Laat eens zien wat je hebt of wat je aan het doen bent
Plaats reactie
BuggyPat

[BuggyPat] Sandman buggy

Bericht door BuggyPat » 21 mei 2008 16:58

Na al een tijdje meegelezen te hebben op dit forum (complimenten aan de webmasters overigens, jullie hebben in een behoorlijk korte tijd een zeer leuke en informatieve website weten op te zetten!) wordt het toch maar eens tijd mezelf hier voor te stellen.
Een aantal van jullie kom ik wel eens tegen op de bekende fora zoals buggyboys en keversite, maar voor degenen die mijn auto nog niet kennen even de geschiedenis.

In 2004 besloot ik eens op zoek te gaan naar een leuke hobby auto. Tijdje rondgekeken naar iets interessants, diverse mogelijkheden overwogen. Uitgangspunt was wel dat het iets zou worden wat een hoge funfactor heeft, liefst open, goed zelf te onderhouden, goedkope onderdelen. Uiteindelijk kwam de buggy als leukste optie uit de bus. Al enigszins bekend met de VW techniek (we hebben ook nog een kever uit 1976) besloot ik dat een hotrod of ruska B1 body mijn voorkeur had qua model.
Na een tijdje speuren op internet kwam ik uiteindelijk in 2004 een leuke buggy tegen, een sandman die in 1974 werd gebouwd op een chassis van 1966, brede Lemmerz velgen, schijfremmen voor en een 1300 motor. Die werd dus aangeschaft.
Afbeelding
Aangezien de verkoper een aardig eindje uit de buurt woonde (165km), had ik direct een leuke terugrit voor de boeg (beetje vochtig ook wel, zonder dak...)
Afbeelding
Afbeelding
Direct ook te zien waar de liefde voor auto's vandaan komt, de Spitfire is de hobby van mijn vader.
En zoals velen hier, begint het project dan pas. Eén van de "eisen" aan mijn hobby auto was dat er wel wat aan te sleutelen viel. Gelukkig kan je dan met een buggy alle kanten op :twisted:
Het 1300 blok was al enigszins vermoeid, en ik had wel zin in wat meer vermogen, dus via internet vond ik een 1600 blok uit een VW type 3.
Afbeelding
Na het (lastige) afstellen van de 2 enkele solexen, liep dit blok best lekker. Ondertussen werd er natuurlijk ook vrolijk verder geklust aan de rest van de bug.
Afbeelding
Nieuwe kuipstoelen er in, nieuwe voorruit (laag model), verse buitenspiegel, en aan de achterkant de motor netjes weggewerkt (de smalle wieltjes zitten er even onder vanwege de APK).
Afbeelding
Weer een seizoen verder heb ik de achterlichten vervangen, en werden de velgen weer in originele kleurstelling teruggebracht.
Afbeelding
Afbeelding
Omdat het toch wel lastig is dat er geen afsluitbare bagageruimte voorhanden was, heb ik vervolgens iets in elkaar geklust om van de "achterbak" een dichte ruimte te kunnen maken.
Afbeelding
Afbeelding
Verder werd ook het interieur opgefrist, met een nieuw stuur, traanplaat vloertjes, etc.
Afbeelding
Aan het eind van het seizoen sloeg helaas de pechduivel toe. Een uitgelopen drijfstanglager veroorzaakte een vroegtijdig einde aan de levensduur van het blok. Gelukkig verder weinig schade, dus op basis van het 1300 onderblok dat ik nog had staan, heb ik met een mix van onderdelen wederom een 1600 blok opgebouwd. Dit blok hield het echter helaas ook niet zo lang vol... Dit keer was een losgelopen uitlaatklepzitting de oorzaak, en nu was de schade "iets" groter...
Afbeelding
Afbeelding
Gelukkig was een toevallig passerende ANWB monteur zo vriendelijk me even weg te slepen van de snelweg!
Afbeelding
Tot zover deel 1, zodra ik tijd heb zal ik de rest van de geschiedenis posten!

BuggyPat

Bericht door BuggyPat » 22 mei 2008 13:40

@ Gert & Ron, hartelijk dank voor de reacties en felicitaties, ik had inderdaad al gezien dat ik reeds in het register was opgenomen. (Mooie) foto's voor het register heb ik uiteraard genoeg, dus ik zal nog wat toesturen.

Goed, we waren gebleven bij april 2007, met een niet meer te redden 1600 motor (zachtjes uitgedrukt...)
Aangezien oplappen geen optie meer was, ben ik me gaan afvragen wat voor soort motor ik zou gaan bouwen. De drang naar meer vermogen was (natuurlijk) altijd al aanwezig. Dus eigenlijk viel daarmee een wederom standaard 1600 motor al snel af. Aangezien er volgens de amerikanen "No substitute for cubic inches" is, wilde ik dan ook een wat grotere motor bouwen. Aangezien ik niet uit was op een racemonster, maar wel op een lekker relaxed rijdende en vlotte buggy, wilde ik iets bouwen waar voldoende koppel uit zou komen. Daarom heb ik eerst overwogen om een "lange slag 1600" te bouwen. Dus een standaard 1600 maar met een langere slag krukas. Dan kom je, afhankelijk van de gebruikte krukas ergens tussen de 1700 en 1750cc uit. Na wat overleg met Ingmar (Kaag Kevers, goede service!) heb ik daar uiteindelijk (vanwege beperktere beschikbaarheid van benodigde onderdelen, en de toch wat hogere moeilijkheidsgraad van het bouwen van een lange slag motor) van afgezien. En zo ben ik uitgekomen op een nog iets grotere 1776cc motor, wel met de standaard slag, maar dus een grotere boring.
Inwendig is alles nieuw, en er is ook een nieuw autolinea carter gebruikt. Het carter is direct voorzien van een ingang voor een extern oliefilter, zodat er nu een echt oliefilter in de buggy hangt, in plaats van het welbekende zeefje.
Voor de liefhebbers, het blok is voorzien van een Scat krukas, voorzien van tegengewichten, I-beam drijfstangen, Mahle cilinders / zuigers, Scat verzwaarde tuimelaarassen, een Scat C35 nokkenas (vergelijkbaar met de alombekende W110), Scat koppen met 40mm in- en 35.5mm uitlaatkleppen en een Gene Berg full flow oliepomp.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En na de nodige uurtjes bouwen, resulteert dit uiteindelijk in zoiets:
Afbeelding
Dan heb je ook nog zoiets als de uitlaat. Aangezien ik met een type 3 koeling rijd, passen de meeste "standaard" keveruitlaten niet. Toen ik de buggy kocht, hingen er "dual cannon" uitlaten onder. Maar aangezien daar nauwelijks demping inzet, maakten die een beetje te veel lawaai. Een buggy mag best opvallen, maar dit was me toch een beetje te veel van het goede. Bij het type 3 1600 blok kreeg ik een aangepaste keveruitlaat, dus de standaard pot met verlengde pijpjes, zodat het geheel achter de koeling kon hangen. Deze uitlaat was echter een beetje te veel geknepen, wat goed te merken was tijdens het rijden. Ik heb nog een tijdje rondgereden met een EMPI dual quiet pack voor type 3, maar die hing in zijn geheel achter de body, als een soort opstapje. Dus ook dat was niet echt een succes. Motortechnisch gezien overigens wel, het reed absoluut een stuk beter. Uiteindelijk heb ik dus nog een tijd rondgereden met de aangepaste keveruitlaat, met als gevolg dat ik het rek rond de motor niet meer kon monteren, helaas.
Dus in het kader van de nieuwe motor, heb ik de EMPI uitlaat er weer bijgepakt, en met wat extra stukken uitlaatpijp van de lokale automaterialenleverancier en een lasapparaat ben ik aan de slag gegaan om hier een bruikbaar systeem van te maken, waarbij ook het rek weer gemonteerd zou kunnen worden.
Afbeelding
Ik heb helaas geen foto van het eindresultaat voorhanden, indien gewenst zal ik die nog wel plaatsen.
Uiteindelijk was het blok eind 2007 helemaal af, en ingebouwd, en heb ik nog mee kunnen rijden met de nachtrit van KCN regio Zuid-Holland.
Ondertussen had ik ook de ontsteking nog vervangen door een 123-ontsteking. Wat mij betreft overigens een echte aanrader! Ze zijn niet echt goedkoop, en ik ben er van overtuigd dat je met een goede(!) originele verdeler je motor ook prima kan afstellen, maar als je verdeler de 40 jaar ouderdom gaat bereiken, met alle bijbehorende slijtage, is dit zeker een hele goede vervanging. Door het gebrek aan bewegende delen (zowel de centrifugaal- als de vacuumvervroeging worden elektronisch geregeld, ipv. mechanisch) is het monteren en afstellen heel eenvoudig, en kan het tijdstip haast niet meer verlopen.

Tot zover dus eigenlijk het mechanische gedeelte. Maar het oog wil ook wat, en de body had al wat plekjes toen ik 'm kocht, en was in de loop van de jaren nog verder achteruit gegaan. Aangezien we inmiddels het plan hadden opgevat de auto in te zetten als trouwauto voor onze bruiloft, moest er dus nog wel het een en ander opgeknapt worden. Dus dat hebben we in februari van dit jaar opgestart.
Eerst maar een strippen dus...
Afbeelding
Onder het rechtervoorspatbord kwam een behoorlijke (oude) schade tevoorschijn, die met een stuk blik en 5 kg plamuur opgeknapt was. Daardoor was het complete model uit het spatbord verdwenen, dus een goede gelegenheid dit ook direct in orde te maken.
Afbeelding
Afbeelding
Wat je ook vaak ziet in de gelcoat van oudere polyester producten zijn hele kleine scheurtjes in de bovenlaag. Dit is in principe een soort van stress van het materiaal. Vaak het gevolg van een wat grotere beschadiging verderop in het materiaal, waardoor e.e.a. te veel kan bewegen. Ook bij mij was dit het geval.
Afbeelding
Op zich weinig anders aan te doen dan goed diep wegslijpen, en de boel weer netjes dicht plamuren.
Na vele ronden van slijpen, schuren, plamuren heb ik de body in de spuitplamuur gezet, er vervolgens een (enigszins op kleur gemengde) grondlaag overheen gerold, en tenslotte in een aantal lagen in de definitieve kleur afgelakt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En toen was het weer tijd om de boel te kunnen opbouwen!
Ondertussen werd ook het complete elektrisch systeem onder handen genomen, dit was een grote spaghetti brij.
Afbeelding
Nu is alles netjes weggewerkt onder het dashboard, goed toegankelijk.
Afbeelding
Mooie gelegenheid ook om het dashboard zelf aan te pakken. In de oude situatie hing er een soort van middenconsole in de auto waar op volstrekt willekeurige plaatsen enkele totaal verschillende schakelaars gemonteerd waren. Nu hebben we er een strak aluplaatje in gezet, met een paar stevige schakelaars, en is het weer een beetje een eenheid. En daarnaast nog wat ruimte voor uitbreiding van metertjes!
Afbeelding
Afbeelding
Ook een andere oude ergernis is direct opgelost. In de oude situatie had ik een losse tankdop, die ergens uit de neus stak. Helaas niet voorzien van een slot, en het is me dus al enkele keren overkomen dat één of andere grapjas de dop er afgedraaid had en ergens naast de auto neergegooid had. Daar word je niet vrolijk van, zeker niet als je bedenkt dat de volgende er misschien wel lol in ziet om zand, of nog erger, een lucifer naar binnen te gooien...
Weg er mee, en nu is er een strakke motorfiets tankdop gemonteerd. Dat bracht nog best een hoop werk met zich mee, ten eerste heb ik een flens moeten lassen om de dop op de oorspronkelijke tank te kunnen monteren, en daarnaast is het een heel secuur werkje om het gat in de neus exact op de juiste plek te positioneren. Het gekozen model tankdop is eigenlijk niet ideaal om te monteren, want het luistert echt heel nauw. Gelukkig is het resultaat wel netjes.
Afbeelding
Afbeelding
En na 3 maanden noeste arbeid :lol: is dit het uiteindelijke resultaat:
Afbeelding
Zoek de verschillen tussen 3,5 jaar knutselen.... :roll:
Afbeelding
Afbeelding
Twee weken voor het evenement waar het allemaal om begonnen was, was de auto er helemaal klaar voor. Ook het weer zat die dag helemaal mee, dus we hebben uiteindelijk een perfecte trouwdag gehad!
Afbeelding

Tot zover mijn buggy geschiedenis. Is het verhaal nu klaar? Nee, een buggy is nooit klaar... Bij mij niet tenminste!
Voorlopig staan op korte termijn nog op de planning:
- rollbar aanpassen en terugplaatsen
- 2e rollbar aan voorkant (net achter de voorruit)
- verlaagde vooras monteren (ligt al bijna helemaal klaar)
- bagagekist terugplaatsen (of misschien toch iets nieuws en mooiers maken?)

Op de wat langere termijn blijven er ook altijd wensen over:
- remmen updaten (grotere klauwen voor en wellicht schijfremmen achter?)
- versnellingsbak vervangen (wellicht een langere bak, en ietwat aanpassen aan het hogere vermogen)
- fatsoenlijk cabriodak maken, wellicht ook nog een hardtop
- injectiesysteem obv. megasquirt bouwen, ter vervanging van de enkele carbs. De hardware heb ik al een tijdje liggen, maar het ontbreekt me nog even aan de tijd om er eens echt voor te gaan zitten....
Afbeelding
Afbeelding
-......

BuggyPat

Bericht door BuggyPat » 18 jun 2008 11:59

En weer even een update, vorige week hebben we de verstelbare vooras gemonteerd, met een paar nieuwe schokbrekers en een nieuwe stuurdemper.
Het vervangen van die dempers was ook wel nodig, sowieso waren de oude schokdempers te lang voor de verlaagde vooras, maar er zat ook zeg maar geen enkele dempende werking meer in.... :oops:
Afbeelding
Gelijk even van de gelegenheid gebruik gemaakt de hele chassiskop schoon te maken en te voorzien van een nieuwe verflaag, nu ik er toch makkelijk bij kon.
Afbeelding
Ik moet alleen nog een keer goed naar de sporing en uitlijning kijken, heb nu aan de voorkant behoorlijk wat negatief camber (lekker voor in de bocht :lol: ) maar nauwelijks toespoor, dus het rijdt nog niet optimaal. Maar goed, dat is de volgende klus.

Gelijk van het weekend nog even met de buggy naar Budel geweest. Was een hele ervaring, we zijn wel vaker naar Budel geweest met de buggy, maar zijn nog nooit blijven kamperen, en al helemaal niet met die hoosbuien...
De heenrit was al goed raak, we hebben 3 buien over ons heen gehad waar me maar even voor zijn gaan schuilen. Gelukkig was het zaterdagmiddag en zondagochtend in Budel prima weer, en achteraf waren we precies op tijd naar huis vertrokken, voor de buien uit (nou ja, op 2 kleine buitjes na dan). Al met al hebben we ons prima vermaakt, maar omdat we op een afgelegen nood-nood-nood camping stonden vanwege plaatsgebrek, ben ik eigenlijk niet meer op zoek gegaan naar andere buggy-kampeerders op de rest van de camping. Alleen Stefan (Floors) stond bij ons in het rijtje, en die is nog even gedag komen zeggen

Afbeelding

Afbeelding

Eigenlijk verbazingwekkend wat je allemaal nog mee kan nemen in het achterbakje, tent, stoeltjes, veldbedjes, brandertje, kleding, reservewiel...

stefan

Bericht door stefan » 18 jun 2008 13:44

wij hebben hem gesproken en de buggy in het eggi gezien ziet er netjes en strak uit :lol:

daar worden we :D van
Afbeelding

BuggyPat

Bericht door BuggyPat » 18 jun 2008 14:06

Nogmaals dank voor de complimenten :oops: Ik wordt er helemaal verlegen van.... :lol:

BuggyPat

Bericht door BuggyPat » 20 jun 2008 14:28

Ik moet ook zeggen dat ik wel erg tevreden ben met deze velgen. Onder een Kever zijn er nog wel veel andere velgen die ik erg mooi vind staan, maar onder een buggy zijn deze toch wel mijn favoriet (alhoewel ik centerlines ook nog wel heel erg mooi vind). Vooral de enorme diepte van de achtervelgen geeft een mooi en stoer effect, zeker omdat er ook veel rubber omheen zit (relatief hoge banden). Nadeel van dit type velg is alleen dat ze erg ver naar buiten staan, waardoor de wielen te ver buiten de body komen. En dus moet ik iedere APK weer een paar van die lullige standaard keverwieltjes monteren om geen afkeur te krijgen.... :lol:

Die seventies uitstraling is eigenlijk meer toeval, ik ben nooit echt op zoek geweest naar een echte "stijl". Maar het resultaat mag er zijn. De meeste lol heb ik nog in het perfect in orde krijgen van de techniek, uiterlijk is van minder belang, mits de basis er een beetje fatsoenlijk uit ziet. En voorlopig kan ik met deze basis weer een poosje vooruit!

En dat in het echt zien gaan we vast nog wel een keer voor elkaar krijgen. Jouw projectje(s) wil ik ook wel eens van dichtbij bekijken!

BuggyPat

Bericht door BuggyPat » 28 aug 2008 08:59

Ondertussen zijn we weer een paar weekjes verder, en aangezien het in de tussentijd niet echt zomer is geworden, heb ik de buggy binnen laten staan en ben ik lekker bezig geweest met knutselen. Eén van de eerste projectjes die nog op de planning stonden, was het (terug)plaatsen van de rollbar. Degene die er in zat was redelijk bruikbaar, maar iets te hoog, en de bovenkant was een beetje krom. Dus die is in stukken geslepen, en met wat extra lengtes pijp weer in de juiste hoeken in elkaar gelast. Voor de stevigheid heb ik halverwege een dwarsbalk toegevoegd, en een verbinding naar de achterkant van de body gemaakt.
Afbeelding
Ook aan de voorkant is een klein beugeltje geplaatst. Deze is eigenlijk meer bedoeld om te voorkomen dat passagiers aan het voorruitframe gaan hangen, om zichzelf uit de auto te hijsen.... :evil:
Afbeelding
Nu we toch bezig waren, heb ik ook nog een setje gordels gemonteerd.
Afbeelding
Moest een beetje wennen aan de gordels, heb jaren zonder gereden en zo'n bretels geeft je natuurlijk nauwelijks bewegingsruimte. Het kost even wat moeite om ze 'comfortabel' afgesteld te krijgen, maar nu ik er eenmaal mee gereden heb zit het eigenlijk wel lekker.
Nog even een totaalplaatje:
Afbeelding
Naast de uiterlijke veranderingen, zijn we ook nog bezig geweest om de uitlijning van de voorwielen beter te krijgen. Na montage van de verlaagde vooras klopte daar niets meer van, met als resultaat een heel zoekerig en nerveus rijgedrag. Met behulp van wat eenvoudige hulpmiddelen en iemand die goed snapt hoe het afstellen werkt (bedankt pa!) hebben we nu een goed bruikbare basisinstelling bereikt. Het zoekerige rijgedrag is gelukkig weg, en door een klein beetje negatief camber te houden kan je nog steeds verschrikkelijk hard een hoek om.
Tot zover de vorderingen!

stefan

Bericht door stefan » 28 aug 2008 09:52

kijk die beugel misste ik al

ik vind die beugel toch altijd een meer compleet plaatje op leveren

ziet er goed uit maakt de buggy een beetje meer auto

mooi

groeten
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie