[CI] Nieuwe Manx body.

Laat eens zien wat je hebt of wat je aan het doen bent
manx
Contacteer:

Re: [CI] Nieuwe Manx body.

Bericht door manx » 05 jan 2018 10:41

CI schreef:Ben beperkt in mijn kennis van elektra maar voldoende om dit goed te snappen. Doordat schakelaars (rem/licht/contact/toeter, etc.) allemaal gescheiden zijn van de daadwerkelijke apparaten (licht, toeter, startmotor, ontsteking, etc. vervallen veel kabels en wordt opzet veel makkelijker.

Voordeel is zoals Scrapheat aangeeft het vervallen van zekeringen en relais en dus minder kabels (veel minder).

Verder is de startonderbreker bij 123 tune alleen uitschakeling van ontsteker. De M-unit sluit alles af.
Daarbij gaat als je bij buggy in buurt komt met je mobiel en in bereik van bluetooth de m-unit aan (knipperlichten flikkeren even)
en dan kun je hem met startknop starten. Dit is wel de M-unit blue.
Loop je weg gaat hij zodra mobiel ver genoeg weg is helemaal uit.

LED lichten is hij helemaal op voorbereid dus geen extra relais. Je kunt ook rem en achterlicht over 1 draad aansturen. Alle mogelijke instellingen zoals 3* knipperen bij iets aanraken en iets langer aanraken blijvend knipperen. Bij harder remmen remlichten laten pulseren. Teveel om op te noemen. Ik werd bij inlezen steeds enthousiaster.

Alarm is op basis van beweging. (hier wel sceptisch over en moet ik nog wel zien hoe goed dit werkt, bij motor (waarvoor eigenlijk gemaakt) is beweging stuk duidelijker dan bij auto).
Ha Wouter, je bent goed bezig man!

Ik werd gelijk enthousiast over die M-unit blue nadat ik op youtube drie video's van Stefan Hertel (Revival Cycles) had gezien; was dit ding er maar toen ik de buggy bouwde!

De voorspelling is minder kabels, zeker, maar nu hebben wij altijd nog een polyester carrosserie; dus extra draden om de verbruikers te aarden blijf je houden.

Als die M-unit blue je goed bevalt, dus niet alleen hoe je het gebruikt maar vooral toch de (eenvoud van) installatie, laat het ons svp weten. Wellicht wordt het voor mij een mooi winterproject... :D

scrapheap

Bericht door scrapheap » 05 jan 2018 10:55

Zoals ik al aan gaf heeft Ward hem in zijn Rail zitten.
Wel even opletten dat je de juiste gebruikt. Ze zijn ontworpen voor motorfiets gebruik en die hebben minder verlichting. Vooral de koplampen. Motoren hebben 1 keer 55watt auto's 2 keer!!
Let dus op dat je de uitvoering gebruikt die dat vermogen aan kan!
Ander puntje waar je op moet letten is dat alles massa gestuurd word.
Dus er staat alleen 1 keer een stevige plus op de unit en dan schakelen de schakelaars naar massa.
Dus bv de wissel contacten van je richtingaanwijzers liggen aan die M-unit en dan het midden contact van je schakelaar ligt aan massa! Zelfde met dim en grootlicht schakelaar! Maar ook je contact/start slot!
Dus echt alles moet anders behalve je claxon schakelaar Die is nu al massa geschakeld maar de claxon zelf wordt door de M-unit weer plus aan gestuurd. En dat is nu dus niet het geval!
Verder alleen maar positieve dingen over gelezen en gehoord.
Ward heeft deze units vaker gebruikt (in motoren die hij vroeger bouwde) en ook alleen maar positief!
Laatst gewijzigd door scrapheap op 05 jan 2018 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

togt
Site Admin

Bericht door togt » 05 jan 2018 11:15

Wel handig om een telefoonlader buiten de M unit op je accu aan te sluiten, mocht je telefoon uitgevallen zijn kan je hem eerst opladen, aanzetten, en dan weer je auto werkend krijgen . . .
Eigen project (NIET MEER :(): Hier

scrapheap

Bericht door scrapheap » 05 jan 2018 11:27

Die telefoon optie zou ik zelf ook nooit gebruiken.
Gaat een andere een keer met de buggy/rail weg moet die mijn telefoon ook hebben!
Vind ik geen optie!
Afbeelding

togt
Site Admin

Bericht door togt » 05 jan 2018 12:00

Volgens mij kan je meerdere telefoons koppelen, maar ook de "hardwired" start in stand houden.
Eigen project (NIET MEER :(): Hier

CI

Bericht door CI » 05 jan 2018 12:46

Leuk al die reacties.

Klopt dat je wel goed moet beseffen dat dit in eerste instantie voor motoren gebouwd is. Toch moet het voor kitcar, buggy achtig wel lukken.

Mbt telefoon, had ik zelfde bezwaar. Ik ga mijn telefoon niet meegeven. Dit is echter geen probleem. Je kunt een standaard contactslot of m.lock van motorgadget gebruiken.
Dan kan degene met die sleutel de boel gewoon starten.

Die filmpjes van Revival zijn idd goed. Lekker duidelijk.

scrapheap

Bericht door scrapheap » 05 jan 2018 16:49

Afbeelding

de unit van Ward
Afbeelding

manx
Contacteer:

Bericht door manx » 05 jan 2018 17:10

Yep, het hoe, waarom en de toepassing was me allemaal (super) duidelijk Scrap.

Dus daarom (dubbel) belangstellend hoe Wout die layout gaat realiseren en waar hij mogelijk tegenaan loopt; de punten die Scrap al memoreert en het feit dat Wouter met een polyester carrosserie te maken heeft waar bijvoorbeeld de verlichting op, in en aan wordt geschroefd - om maar wat te noemen.

Overigens, Wouter, ik snap dat het misschien te ver gaat om alles wat je gaat doen, qua electra in combi met die M-unit, in stappen te fotograferen, te posten en vervolgens ook nog'es te beschrijven, daarom kom ik (samen met Jan van der Lit, die vindt dit ook leuk) graag een keer bij je aan om alles in het eggie te aanschouwen; als dat uitkomt natuurlijk.

Had je mijn contactgegevens nog? Stuur anders ff een berichtje naar manx@manxter.nl

Grtz. Henny

Ward

Bericht door Ward » 05 jan 2018 18:31

Zoals scrapheap al zei, ik heb deze in mijn buggy gemonteerd.
Het maakt het bekabelen een stuk eenvoudiger.
De unit M-unit blue is gemaakt om 2 h4 lampen te kunnen gebruiken.
Zelf heb ik 2 h4 lampen en led achterlicht.
Het enige waar je rekening mee moet houden is de manier waarop alles schakelt.
Zoals al gezegd is, + of - geschakeld. Ik heb bij mijn knipperlichten bijvoorbeeld een led lampje en 2 diodes gebruikt om het indicator lampje van de knipperlichten te kunnen maken. (Als je een grote led lamp gebruikt past deze precies in de houder van de km teller waar normaal het gloeilampje zit.)
De bluetooth heb ik nog niet aan de gang gekregen. ..Deze zou wel moeten werken, maar om de een of andere reden wil hij geen verbinding maken.
Let wel even op dat je telefoon geschikt is om verbinding te maken met de m-unit. (Op hun site staan de modellen die geschikt zijn)
Verder zitten er een aantal leuke functies op zoals het bijhouden van de km stand en onderhouds intervallen. Deze functies werken alleen als je de sensor van de km teller /toerenteller monteert.
Als ik het nog een keer zou moeten doen, zou ik waarschijnlijk voor de m-unit gaan zonder bluetooth. Het verschil in prijs is redelijk en ik doe momenteel dus niks met de bluetooth.
De instelmogelijkheden zijn flink, ik heb nu alles met pushbutton controle ingeschakeld. Nadeel hiervan is dat de knipperlicht schakelaar aan het stuur een vasthoud stand heeft. Ik moet dus 2x de hendel aantikken, 1x om hem aan te zetten en 1x om hem uit te zetten. De automatische afslag werkt nu niet. Misschien is dit nog op te lossen door een andere instelling te kiezen. Dit heb ik nog niet geprobeerd.

Als er mensen zijn die willen komen kijken zijn ze welkom. :wink:

Ward

Bericht door Ward » 05 jan 2018 18:49

Afbeelding

scrapheap

Bericht door scrapheap » 05 jan 2018 19:08

{-38 {-06
Afbeelding

Ward

Bericht door Ward » 05 jan 2018 19:53

http://www.youtube.com/watch?v=W07laLTCtaU

Geen spannend filmpje. :wink:
De verlichting bedien ik met één schakelaar.
Verlichting gaat aan na dat ik de startknop bedien.

J3NS

[CI] Nieuwe Manx body.

Bericht door J3NS » 05 jan 2018 22:34

Erg interessant onderwerp en iets dat ik ook graag wil hebbuuh!
Maar als ik het dus goed begrijp moet je dus alle draden dubbel aanleggen, 1 voor de constante plus en 1 voor als geschakelde min, toch?

Als het zover is kom ik graag bij een van de gebruikers kijken, er zijn er dan een stuk meer gebruikers als ik het zo hoor
Probeert nooit sneller te rijden dan de geluks engel kan vliegen, lukt meestal toch niet...
- Ruska Sprinter (1972)
- DKW RT 98 (1936)

scrapheap

Bericht door scrapheap » 05 jan 2018 22:42

NEE!!!

De bedrading van de schakelaars naar deze M-unit is Massa geschakeld.
Dus de ene kant van de schakelaar ligt aan de massa (min 12v)
De andere kant van de schakelaar gaat naar de M-unit.

Vanaf de M-unit loopt er een Plus 12v draad naar de verbruiker (lamp/startmotor/claxon enz) en die verbruiker ligt aan de anderen kant weer aan de Massa (min 12v).

Alleen omdat een buggybody niet geleid moet er dus vanaf bijna elke gebruiker een extra massa draag gelegd worden.. Maar dat is in je huidige kabelboom ook het geval.
Afbeelding

Ward

Bericht door Ward » 05 jan 2018 23:02

Plaats reactie