[daanbuggy] Klaar voor de start of toch niet?

Laat eens zien wat je hebt of wat je aan het doen bent
Gebruikersavatar
daanbuggy
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 aug 2015 17:13
Locatie: Bussum

[daanbuggy] Klaar voor de start of toch niet?

Bericht door daanbuggy » 23 mei 2016 16:52

Afgelopen zaterdag zou ik met een vriend de Nacht van Weesp rijden met de buggy. Er moest echter nog veel gebeuren voordat het uberhaupt mogelijk was:

Spoorstangkogels vervangen
Dit zijn complete tweedehands spoorstangen met kogels zonder speling geworden, op advies van Kevercentrum. Nieuwe kogels blijken van slechtere kwaliteit te zijn waardoor ze sneller slijten. Het scheelde ook tijd, wat ik dit geval schaars was.

Fuseehoezen vervangen
Er waren drie gescheurde, meteen alle vier vervangen.

Stoelen plaatsen
In mijn voorstel topic kan je lezen dat ik een Porsche 911-964 interieur had gekocht. De stoelen waren met geen mogelijkheid laag genoeg te zetten waardoor ik tegen de bovenkant van het windscherm aankeek. Geen doen met rijden. Als je een hoger raam hebt dan ik (en minder lang, ik ben 1m90) dan gaat het wel.
Het alternatief werden twee stoelen uit een Mazda MX-5. Die zijn smaller aan de onderkant. We hebben een custom bak in de bodem gelast (helaas nog geen foto's van) waardoor de stoel 7cm lager staat aan de achterkant. Mijn zithouding is nu perfect, ik kijk goed door het windscherm heen. Zeer comfortabel, zit eigenlijk beter dan de stoelen in mijn E-klasse.

Hier worden de stoelen uit de MX-5 gehaald.
Afbeelding

Dakje tegen de regen
Wegens slechte weersvoorspellingen zou een dakje toch wel handig zijn. Mijn buurman restaureert oldtimer interieurs en cabriodakjes dus dat kwam handig uit. Hij heeft een tijdelijk dakje voor me gemaakt van een stuk vrachtwagenzeil.

Afbeelding

Schakelstanggeleider vervangen
Schijnt een rotklus te zijn maar Thomas had het in een half uur voor elkaar. Ik keek er zelf erg tegenop. Hij heeft ook meteen de trigger stijl pook aangepast zodat die nu verder naar achteren komt. Pook positie is nu ideaal, precies waar je hem verwacht.

Motor afstellen
Dat was best lastig maar toch gelukt al hield ie wel in op lagere toeren bij acceleratie. Achteraf natuurlijk omdat de 34-3 gaar was en de distributeur geen vacuumpoorten had. Lees verderop wat dit voor gevolgen heeft gehad.

Andere voorwielen
De voorwielen die eronder zaten waren 8 inch Modular velgen, die staken zo'n 7 cm onder de spatschermen vandaan. Automatisch afkeur (3cm toegestaan). Ik vond het ook zwaar sturen en had mijn twijfels over het nut van zulke brede velgen m.b.t. het rijgenot. Daarbij raakten de banden de schermen bij inveren, ook niet ideaal zegmaar (schade aan schermen). Bij Paruzzi een setje 6 inch Modulars met 24mm offset gehaald. Ook meteen een andere uitlaat meegenomen. Banden zijn 145/65/15 geworden, vrij smal maar dat is om te voorkomen dat ze de schermen raken.

Hier zie je dat er nu voldoende ruimte is voor inveren.
Afbeelding

Andere uitlaat, spaghetti met centrale collector
Dit is een EMPI (kloon?) dual tuck-away geworden. Die wordt later nog aangepast zodat de chromen uiteinden omhoog komen te staan zoals bij trompetuitlaten. Reden voor vervanging van de trompetten die erop zaten is het geluid. De trompetten waren naar mijn mening echt extreem luid ondanks dat er "dempers" inzaten. De tuck-aways zijn wat beschaafder maar toch nog aanwezig. Een mooi compromis met als voordeel een centrale collector wat het vermogen ten goede komt.

Afbeelding

Diverse bouten vervangen (stuurstang, bakophanging)
Dit kwam uit de APK keuring. Altijd fijn als een keurmeester je op dingen wijst die je zelf niet opgemerkt hebt.

Laswerk aan achterasbevestiging naar chassis rechts (gebroken)
Ook een APK punt. Echt vreemd dat we dat niet gezien hadden. Met wat slijp en laswerk was het gefixt.

Remslang rechtsvoor vervangen
Wiel liep ertegenaan waardoor schade.

APK
Met nog wat andere kleine dingen (stadslichten, boutjes her en der) door de APK gekomen bij de beste garage van Noord-Holland (Vakgarage Eekhof). Ze hadden er eigenlijk geen tijd voor maar vonden het zo'n mooi project dat ze het toch gedaan hebben, waarvoor dank. Zo'n blije klant vonden ze ook wel leuk merkte ik toen ik de buggy ophaalde. Ze doen wel meer speciale auto's, er stond o.a. een Jaguar E-Type.

Doorloop
Met hulp van Thomas van TPCustom.nl, handjes van vrienden en vele avond- en nachturen hebben we bovenstaand werk in slechts één week gedaan gekregen, met twee dagen rust tussendoor.

Anti-climax
We waren 15 minuten voor de start van de rally klaar toen ineens het membraan van de acceleratiepomp lek bleek. Aangezien dat ervoor zorgde dat bij gas geven er benzine richting de dynamo ging hebben we moeten besluiten niet te rijden. Dynamo's willen nog wel eens vonken en zoals we allemaal weten geven benzine en vonken explosies. Te gevaarlijk dus.

De carburateur bleek aan complete revisie toe te zijn. Direct een gereviseerde Solex 34 PICT 3 carburateur gevonden via Marktplaats voor slechts 135 euro. Ziet er als nieuw uit, echt goed werk van deze heer uit Putten. PB me voor zijn contactgegevens, hij reviseert ook je huidige carb voor 85 euro.

Revisie carburateur en 123 Ignition
Gisteren de gereviseerde carburateur gemonteerd en meteen ook de 123 Ignition TUNE+. De TUNE+ is net op de markt, heeft bluetooth en een app waarmee je de vervroeging en vacuum in kan stellen/tunen. Ik heb er mijn tijd voor genomen aangezien ik de rally toch al gemist had. Resultaat: een mooi soepel lopend blok dat niet inhoudt bij acceleratie. Voor verdere fijnafstelling wil ik nog langsgaan bij LeenAPK (de 123 specialist).

De revancherit is over twee weken, daar gaan we zeker nog aan meedoen.

Dank aan de sponsors:

TPCustom.nl - Custom cars and bikes.
TBDesign.nl - Decors en stands voor beurzen en televisie.
MailGarant.nl - Aangetekende e-mail voor iedereen.
De Beer Kabalt Oldtimer Autobekleding - Geen website, PB me voor contactgegevens.

Fotos:

In de werkplaats van TPCustom. Strakke auto's horen op een strakke vloer!
Afbeelding

Voorwielen steken nu ongeveer 3cm uit
Afbeelding

Hier nog met de 911 stoel erin. Mijn hoofd stak boven het windscherm uit.
Afbeelding

Gereviseerde Solex 34 PICT 3. Geparelstraalt, ziet er uit als nieuw.
Afbeelding

Hier gemonteerd met ook de 123.
Afbeelding

En hier het resultaat gisteravond laat in mijn garage, na een ritje door de regen.
Afbeelding
Dakje doet zijn werk, ik was slechts licht bevochtigd op mijn linkerarm.

Nu hij eindelijk klaar is zou ik wel eens wat buggies van anderen willen zien. Iemand zin in een pleziertocht binnenkort?
Laatst gewijzigd door daanbuggy op 24 mei 2016 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Tuut tuut uit de kant!

Gebruikersavatar
manx
Berichten: 1234
Lid geworden op: 28 jan 2007 23:15
Locatie: Amersfoort - UT (NL)
Contacteer:

Re: Klaar voor de start of toch niet?

Bericht door manx » 23 mei 2016 23:06

daanbuggy schreef:(...)
Nu hij eindelijk klaar is zou ik wel eens wat buggies van anderen willen zien. Iemand zin in een pleziertocht binnenkort?
Hey daanbuggy, goed verhaal, strakke buggy, complimenten! Ik woon in Amersfoort Vathorst; halfuurtje rijden denk? Zonder files, dan. Overigens heb ik een pest hekel aan regen, maar als het bijvoorbeeld zaterdag droog is, kunnen we misschien een bakkie doen? Grtz. Henny aka Manx

BTW, dit is mijn website: www.manxter.nl, klik en weet je gelijk hoe mijn buggy er uit ziet... :wink:

Gebruikersavatar
daanbuggy
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 aug 2015 17:13
Locatie: Bussum

Re: Klaar voor de start of toch niet?

Bericht door daanbuggy » 23 mei 2016 23:46

manx schreef: Hey daanbuggy, goed verhaal, strakke buggy, complimenten! Ik woon in Amersfoort Vathorst; halfuurtje rijden denk? Zonder files, dan. Overigens heb ik een pest hekel aan regen, maar als het bijvoorbeeld zaterdag droog is, kunnen we misschien een bakkie doen? Grtz. Henny aka Manx
Hoi Henny, jouw site was een inspiratiebron en heeft meegedragen aan de keuze om een buggy aan te schaffen. Dus, graag! Ik heb ook de pest aan regen dus als het weer er niet naar is dan gewoon een andere keer.
Tuut tuut uit de kant!

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 934
Lid geworden op: 05 jan 2009 22:10
Locatie: Zeewolde

Re: Klaar voor de start of toch niet?

Bericht door Hans » 24 mei 2016 10:50

Hallo Daanbuggy
Of naar de eerstvolgende rit toekomen omgeving Meppel (Vledder) dan zie je genoeg andere
Buggy's om eens kennis mee te maken en als jij via Zeewolde komt kunnen we gezamenlijk oprijden
naar Vledder, deze rit is op 5 juni over twee weken dus misschien tot dan
Gr. Hans Zeewolde
Afbeelding
It's a Bruvo

Gebruikersavatar
daanbuggy
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 aug 2015 17:13
Locatie: Bussum

Re: Klaar voor de start of toch niet?

Bericht door daanbuggy » 24 mei 2016 14:30

Hans schreef:Hallo Daanbuggy
Of naar de eerstvolgende rit toekomen omgeving Meppel (Vledder) dan zie je genoeg andere
Buggy's om eens kennis mee te maken en als jij via Zeewolde komt kunnen we gezamenlijk oprijden
naar Vledder, deze rit is op 5 juni over twee weken dus misschien tot dan
Gr. Hans Zeewolde
Zou leuk zijn maar dan rij ik de revancherit van Nacht van Weesp.
Tuut tuut uit de kant!

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 934
Lid geworden op: 05 jan 2009 22:10
Locatie: Zeewolde

Re: Klaar voor de start of toch niet?

Bericht door Hans » 24 mei 2016 16:50

Oh, deze rit is op zondag overdag!!
Afbeelding
It's a Bruvo

Gebruikersavatar
daanbuggy
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 aug 2015 17:13
Locatie: Bussum

Re: Klaar voor de start of toch niet?

Bericht door daanbuggy » 24 mei 2016 18:17

Hans schreef:Oh, deze rit is op zondag overdag!!
Haha, ondanks de naam Nacht van Weesp is de revancherit overdag... voor "losers" zoals ik die de start (of finish) niet haalden ;)
Tuut tuut uit de kant!

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 934
Lid geworden op: 05 jan 2009 22:10
Locatie: Zeewolde

Re: Klaar voor de start of toch niet?

Bericht door Hans » 24 mei 2016 20:47

Jammer
Afbeelding
It's a Bruvo

Gebruikersavatar
Sjees
Berichten: 1017
Lid geworden op: 16 okt 2008 17:53
Locatie: zeewolde

Re: Klaar voor de start of toch niet?

Bericht door Sjees » 24 mei 2016 21:40

Weesp,
ff bekeken,omdat het me nieuwe werklocatie is.


Maar als ik het zo bekijk gaat het meer om de auto sport puzzel ritten

Zelf vindt ik het leuker om met een groep buggys rond te knorren .

Succes Daan met je revanche Rit
Afbeelding

Gebruikersavatar
daanbuggy
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 aug 2015 17:13
Locatie: Bussum

Re: Klaar voor de start of toch niet?

Bericht door daanbuggy » 24 mei 2016 23:11

Ik zou ook liever gaan buggy meeten maar ik heb sponsors voor NvW, ik kan het echt niet maken om het af te blazen. Volgende rit ben ik erbij!
Tuut tuut uit de kant!

Gebruikersavatar
Sjees
Berichten: 1017
Lid geworden op: 16 okt 2008 17:53
Locatie: zeewolde

Re: Klaar voor de start of toch niet?

Bericht door Sjees » 26 mei 2016 17:24

Komt vast nog wel goed.
Er komen nog dagen zat.
Alles is vaak wel stukkie rijden.
Dat hoort erbij .....
Tot ooit
Afbeelding

Gebruikersavatar
daanbuggy
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 aug 2015 17:13
Locatie: Bussum

Re: Klaar voor de start of toch niet?

Bericht door daanbuggy » 30 mei 2016 21:45

Stukkie rijden ben ik niet bang voor maar ik heb een hekel aan snelwegen. Dat wil zeggen voornamelijk het verkeer op Nederlandse snelwegen. Om specifieker te zijn: naar mijn mening is er iets mis met het gedrag en verkeersinzicht van Nederlandse chauffeurs. Rij al 20 jaar zeer regelmatig naar Frankrijk op en neer en elke keer verbaasd het me weer dat zodra ik op de terugweg de NL grens over ga, op een enkeling na, niemand je het licht in je ogen gunt. Maakt niet uit of ik via Antwerpen/Breda, Maastricht of Duitsland terugkom.

Ik probeer bijvoorbeeld altijd een veilige afstand te houden op voorliggers (zoals ik dat geleerd heb) maar dit wordt consistent geïnterpreteerd als ruimte om in te voegen, ook als er een behoorlijk snelheidsverschil bestaat (bv 130 vs 90) en het helemaal niet veilig is om in te voegen. Gek wordt ik er soms van, dat eigengereide gedrag. Hele linkerbaan vol, rechts een vrachtwagen honderden meters verderop. Rechts inhalen mag niet dus dan maar zo snel mogelijk naar links anders verlies je je plekje in de rij, denkt men wellicht. In België en Frankrijk zie ik dat gedrag zelden. Daar haalt er ook wel eens slome een vrachtwagen in maar vrijwel iedereen laat die dan ook even voor gaan. Hier in NL wordt er even extra gas gegeven zodat er geen kans bestaat om in te halen als men achter een vrachtwagen hangt. En dus ontstaat het gedrag van zo snel mogelijk naar links in de rij en poep aan de rest. Tenminste, zo denk ik dat het gaat. Kan het mis hebben, ik ben geen psycholoog of verkeersdeskundige. Als je wel iemand voor laat gaan dan heb je meteen een bumperklever met een vinger op zijn hoofd.

Anyway, oops heel relaas, wat ik probeerde te vertellen was dat ik me in een buggy niet erg veilig voel op de snelweg. Heb ook nog geen meter met de buggy op de snelweg gereden. Misschien moet ik maar gewoon achter een vrachtwagen aansukkelen, met nog een extra beetje afstand zodat men er veilig tussen kan. Bedenk me nu dat ik dat vroeger ook deed met mijn eerste luchtgekoelde auto, al was die van Franse makelij.
Tuut tuut uit de kant!

Gebruikersavatar
Sjees
Berichten: 1017
Lid geworden op: 16 okt 2008 17:53
Locatie: zeewolde

Re: Klaar voor de start of toch niet?

Bericht door Sjees » 02 jun 2016 20:17

Tja,
Je hebt gelijk.
Maar om daarom niet op de snelweg te rijden ...
Ik rijd rond de drie duizend km met de buggy per jaar,
Groot gedeelte op de snelweg,
En eigenlijk nooit overnagedacht.
Je rijdt ook niet in de spits.scheelt ook een stuk.

Naar me werk elke dag ,muiderberg langs,door...
Daar wordt ik krankzinnig van in de spits.
Afbeelding

Gebruikersavatar
daanbuggy
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 aug 2015 17:13
Locatie: Bussum

Re: Klaar voor de start of toch niet?

Bericht door daanbuggy » 03 jun 2016 17:02

Ik hoor je, heb een tijd in Muiderberg gewoond, ken de situatie maar al te goed. Nu in Bussum, tijd geleden dagelijks naar Hoofddorp gemoeten voor werk. A1-A10-A4 in de spits :shock: Uiteindelijk maar voor gekozen om 10-urige werkdagen te doen om voor en na de spits te rijden.

Gisteren buggy laten uitlijnen, ging niet optimaal, morgen herhalingsafspraak om af te maken.
Tuut tuut uit de kant!

Gebruikersavatar
makkie
Berichten: 2036
Lid geworden op: 18 mar 2009 21:53
Locatie: meppel

Re: Klaar voor de start of toch niet?

Bericht door makkie » 03 jun 2016 21:25

uitlijnen niet klaar?volgens mij is het camber waterpas zetten en wielen recht en niet meer,klaar terwijl je wacht...enne
rij naar het oosten of naar het noorden
daar zijn mensen niet zo asociaal in verkeer,kom je helemaal tot rust
mag graag kevers slopen en wat onderdelen verkopen

Afbeelding

Plaats reactie