[manx] Meyers Manx buggy

Laat eens zien wat je hebt of wat je aan het doen bent
Ron
Contacteer:

Re: [manx] Meyers Manx buggy

Bericht door Ron » 14 jun 2017 21:52

manx schreef:Je bedoelt de BTR's Ron?

Ja, die zijn zeker 8) en hebben de looks, daarvoor heb ik ze destijds ook gekocht. Alleen ze zijn niet zo breed zoals ik ze wil en helaas zijn deze lichtmetalen velgen niet te verbreden... :?
Inderdaad de BRT's {-06

J3NS

[manx] Meyers Manx buggy

Bericht door J3NS » 15 jun 2017 07:48

Wat een schiterende buggy! Wil hem graag een keer in real life bewonderen

Ik zou de BRT eronder houden, vind ze net ff mooier
Probeert nooit sneller te rijden dan de geluks engel kan vliegen, lukt meestal toch niet...
- Ruska Sprinter (1972)
- DKW RT 98 (1936)

manx
Contacteer:

Bericht door manx » 19 jun 2017 20:57

{-05 Jens, en ik heb besloten de BTR's te houden, dus ik haal ze uit de advertenties...

Als ik meerdere setjes wielen aanhoud, kan ik ze zo af en toe omwisselen, gewoon omdat het kan... :wink:

makkie

Bericht door makkie » 20 jun 2017 07:29

haha doet mij aan iemand denken... soms ook uitlaat gaan wisselen?

ik vind beide setjes velgen mooi,de btr's vind ik de mooiste en de sprintstars laten de buggy mooier zijn.
mag graag kevers slopen en wat onderdelen verkopen

Afbeelding

manx
Contacteer:

Bericht door manx » 02 jul 2017 16:41

Ha Mark, ik weet wie je bedoelt, maar nee, m'n huidige uitlaat, een zgn. sidewinder, is prima en laat ik zo.

En ja, ik denk dat je wel gelijk hebt over die velgen. Ik behoud dus beide setjes; sterker nog, ik heb nog een originele set Sprintstars liggen die ik laat verbreden en waar een een set lage straat banden op laat zetten, want ik merk dat de buggy veel lekkerder rijdt (en stuurt) met lage banden i.p.v. die relatief hoge banden...

bug

Bericht door bug » 02 jul 2017 17:20

manx schreef: want ik merk dat de buggy veel lekkerder rijdt (en stuurt) met lage banden i.p.v. die relatief hoge banden...
heb ik ook ondervonden heb mijn voorste banden vervangen licht nu 175 50 15 op daarvan 195 60 15 en rijd ne veel beter schut minder

manx
Contacteer:

Bericht door manx » 02 jul 2017 17:42

Oké, even een (motor) update...

Afbeelding
Afbeelding

Afgelopen week besteld en geleverd gekregen, via LeenAPK, de 123ignition Tune+ 4-R-V-V ontsteking. Dit is een elektronische ontsteking/verdeler en ik had z'n voorganger al op de motor (1600 blokje) van mijn buggy zitten, waar ik zeer tevreden over ben/was.

Enfin, gister ingebouwd, of beter gezegd, de 'oude' vervangen.

Afbeelding

Tja, is deze dan zoveel anders? Niet echt, maar wel gemakkelijker... :D Dit type ontsteking/verdeler heeft bluetooth ingebouwd... :shock: So what?

Nou, het begint al bij het monteren (bij mij dus vervangen); dat is echt een eitje, de handleiding is echt helder en eenvoudig. Het voordeel van dit type ontsteking/verdeler is dat het geen mechanische verdeler is; alle mechanische delen, zoals contactpuntjes, centrifugaal gewichtjes, veertjes, lagers en het vacuüm diagram zijn vervangen door één onderdeel: de centrale as met rotor. De interne elektronica doet de juiste vervroeging en de optimale ontsteekhoek bij verschillende toerentallen. Hierdoor krijg je bij elk toerental een maximale vonk. De onderdelen die gebruikt worden voor het op tijd zetten van de ontsteking zijn niet aan slijtage onderhevig. Dus één keer afstellen, dat is met dit type echt eenvoudig, en je hoeft je daar verder geen zorgen over te maken. Ik ben niet zo heel technisch, maar dit kan iedereen.

Wat dit nieuwe type interessant maakt is dat je live kan tunen. Ja, dus zelfs wanneer je rijdt. Dat doe je dan via een app op je smartphone... :D Toegegeven, daar moet ik nog wel wat meer ervaring mee (gaan) opdoen.

Ik heb hieronder, vanaf m'n telefoon, nog twee screenshots van de app gemaakt...

Afbeelding

Een soort van 'nul' meeting. De 123 ontsteking aangesloten en gekoppeld met de Tune 123 App op m'n iPhone: hij doet het!

Afbeelding

En bovenstaande foto is een screenshot toen ik 120 km/h reed. Best wel lastig om in een buggy, al rijdend op je telefoon ff een screenshot te maken. Enfin, bij Bol.com heb ik al een iPhone houder besteld... :D

De motor liep overigens, naar mijn gevoel, perfect.

Oké, nu de kunst verstaan om bij hogere motorprestaties de juiste vervroeging te programmeren. Tips zijn uiteraard welkom... :mrgreen:

CI

Bericht door CI » 03 jul 2017 18:24

Wauw. Heel mooi.

Ben langzaam aan het starten met opbouw motor.

Dit is welkome info. Hoor graag je ervaringen gaandeweg.

Wouter

manx
Contacteer:

Bericht door manx » 23 jul 2017 16:06

Ha Wouter, ik heb er nu al wat kilometers met deze ontsteking opzitten en ja, ik heb er veel plezier van!

De motor loopt echt fantastisch en de voorontsteking is bij oplopende toerentallen aanpasbaar; zowel live terwijl je rijdt, als vooraf programmeerbaar.

Je kunt je natuurlijk afvragen of deze ontsteking/verdeler z'n geld waard is, dit gezien het prijskaartje. Tja, dat is iets persoonlijks; vind ik dan. Wat heb je er voor over om op dit punt zorgeloos te rijden. En als je het er voor over hebt; kopen dat ding!

Sowieso is een ontsteking/verdeler zonder contactpunten een zorg minder en ja, je hebt goedkopere oplossingen dan de 123-ontsteking, alleen het fijne van deze ontsteking is het installatiegemak, tezamen met de programmeerbare instelling van de voorontsteking. Ook op de 'gewone' 123-ontsteking zijn die instellingen mogelijk via een microswitch. Alleen dit is meer bewerkelijk, omdat die microswitch niet makkelijk te bereiken is.

manx
Contacteer:

Bericht door manx » 23 jul 2017 17:56

Afgelopen week bezig geweest met remleidingen en handremkabels. Want...

Tijdens mijn - ik denk laatste (?), want chassis is uit 1964, kenteken januari 1965 - APK werd de constructie zoals ik 'm had, afgekeurd. Balen, want de buggy was helemaal in orde! Alleen na "tekst en uitleg" van de APK-keurmeester had ik er wel begrip voor. Want wat schortte er aan? Nou dit...

Er volgen nu een paar foto's; dit ter verduidelijking en omdat we nu eenmaal gek zijn op foto's... :)

De oude situatie was als volgt:

Afbeelding

Check de 'knik' van de remslang bij de remklauw en de handrem (buiten)kabel aan de achterzijde van de schokbreker...

Afbeelding

Hier heb ik de remleiding al wat 'teruggebogen'; maar duidelijk was dat het flexibele korte slangetje ging knikken....

Afbeelding

En op deze foto (boven) zie je al, de boel heb ik opgekrikt en aandrijfas staat uitgeveerd, dat de handremkabel de schokbreker heeft geraakt en dus schuurt...

Enfin, de APK-keurmeester had niet veel moeite om mij te overtuigen dat dit niet in orde was. Dus ik moest aan beide zaken iets doen. Ik zag al snel dat het probleem van de knik in de remslang snel was op te lossen door een langere remslang te gebruiken; daarmee krijg je een meer vloeiende bocht.

Het probleem van de handremkabel was voor mij een grotere uitdaging.

Afbeelding

De EMPI 22-6096-0 handremkabel wilde ik nu niet achter maar vóór de schokbreker laten lopen. Alleen daar was de handrem (buiten) kabel helaas te kort voor. Ik heb toen contact gezocht met Keverland; zij hadden tenslotte een maand of wat geleden mijn remschijven gemonteerd.

Leon Vogelaar van Keverland zag ook in dat die handremkabel door hen niet goed was gemonteerd en bood mij om niet een set nieuwe handremkabels aan, de EMPI 22-6099-0, die voorzien zijn van een langere buitenkabel.

Afbeelding

Bovenste handremkabel is dus de EMPI 22-6099-0; de onderste handremkabel is de EMPI 22-6096-0 die er dus eerst opzat.

Het verschil tussen de kabels is niet groot, maar groot genoeg; zo'n 40 mm 'meer' buitenkabel.

Kortom, de EMPI 22-6099-0 is voor mijn doel de kabel die ik moest hebben; nu de montage nog.

Afbeelding

De handremkabel ging niet vanzelf netjes voorlangs de schokbreker; daar moest een steuntje voor worden aangebracht. Ik koos ervoor om de steun te maken op de plek waar doorgaans het stootrubber zit bij maximaal inveren van de achteras. Aangezien ik voldoende hoogte heb, geen terrein rijd, nooit zwaar beladen ben en achter dus nooit maximaal inveer, kan ik die steun met een gerust hart missen. Dus...

Afbeelding

Op deze plek, met een stalen strip, een steun voor de handremkabel gemaakt (foto boven); met dank aan Jan van der Lit voor het meedenken en het maken van de strip.

Afbeelding

Hierboven het gehele plaatje: de langere remslang naar de remklauw (en aangepaste (kortere) remleiding) en de handremkabel die nu voorlangs de schokbreker loopt.

Afbeelding

En hier is goed te zien hoe de handremkabel nu netjes en ruim voor de schokbreker loopt.

Afbeelding

Toen moest ik nog wel even die handrembinnenkabels inkorten...

Afbeelding

Daar had ik dus nog een handig inkortsetje voor liggen; alleen dit setje komt uit de USA, dus je hebt afwijkend schroefdraad, zowel voor de moetjes als de inbusboutjes; houd daar rekening mee...

Afbeelding

De handrembinnenkabels even goed nameten en probeer ze NIET door te knippen (gaan die staaldraadjes alleen maar van rafelen). Slijp die kabels door, bijvoorbeeld met behulp een dremel. Veel makkelijker en je krijgt een mooie rechte 'cut' zonder rafels. Daarna schuif je het 'inkortsetje' over de kabels heen, draait de boel aan met de inbusboutjes en je stelt daarna de slag van de handrem af met de moertjes.

Afbeelding

Tenslotte de handremhoes eroverheen trekken en klaar is Kees; ik bedoel Manx.

Grtz. Henny

makkie

Bericht door makkie » 24 jul 2017 06:24

duidelijke foto's,maar,zou je dat stukje remslang dat bengelt aan de remleiding vanaf de asbuis ook niet beter ondersteunen?
die remleiding gaat vast veel bewegen

Afbeelding

manx
Contacteer:

Bericht door manx » 24 jul 2017 18:21

makkie schreef:duidelijke foto's,maar,zou je dat stukje remslang dat bengelt aan de remleiding vanaf de asbuis ook niet beter ondersteunen?
die remleiding gaat vast veel bewegen
Dat bengelen of bungelen valt wel mee Mark, alleen ja, je hebt gelijk, het is wel een punt van aandacht waar ik ook al naar gekeken heb. Voor woensdag laat ik het nog even zo...

makkie

Bericht door makkie » 24 jul 2017 19:05

in de apk regel komt het woord ondeugdelijk bevestigt voor... daar dacht ik aan bij het zien van deze foto,misschien beter voor de keuring doen

Afbeelding

manx
Contacteer:

Bericht door manx » 26 jul 2017 21:41

Nou, voor de goede orde, zo ondeugdelijk is het ook weer niet. Alles is, na uitgebreide inspectie, goedgekeurd; ik kan weer voorruit. Neemt niet weg dat ik nog wel aan een extra steun ga werken...

manx
Contacteer:

Bericht door manx » 04 sep 2017 23:26

Er gebeurt niet zoveel op dit forum, daarom post ik onderstaande foto van mijn buggy en...

Afbeelding

...de 'skyline' van Amersfoort Vathorst. Ik vond het wel een leuk plaatje... :P

Plaats reactie