[manx] Meyers Manx buggy

Laat eens zien wat je hebt of wat je aan het doen bent
manx
Contacteer:

[manx] Meyers Manx buggy

Bericht door manx » 13 okt 2012 15:39

Het hoe en waarom met betrekking tot mijn buggy project kan je :arrow: HIER lezen.

In dit topic houd ik vanaf nu overzicht van de wijzigingen bij; dat zijn er overigens, sinds de realisatie van het project in de zomer van 2005, al heel wat.
Immers, een buggy is nooit 'af' of 'klaar'; dat is er ook zo leuk aan... :wink:

Binnenkort een update over mijn achterbumper; zoiets als op de afbeelding hieronder, maar dan een beetje anders (want ik heb geen skid plate).

Afbeelding

budspencer

Re: [manx] Meyers Manx buggy

Bericht door budspencer » 14 okt 2012 10:27

Ja dat werd stiekem ook wel een beetje tijd als Forumlid {-06

Wim

Bericht door Wim » 14 okt 2012 12:44

@ Henny, een skid plate hoeft toch niet zo'n probleem te zijn. een stukje plaatstaal en kunt hem zelf simpel maken naar de vorm die je zelft belieft.

De mijne heb ik deze zomer gemaakt van 'n stukje rvs plaat zat 2 uurtjes werk in.

Gr Wim.

manx
Contacteer:

Bericht door manx » 14 okt 2012 21:16

Gert schreef:Hoe ga je deze bevestigen?
Ok, tipje van de sluier (net even snel een foto gemaakt...)

Afbeelding

Ik zal hier later nog even het e.e.a. toelichten met foto's en tekst...

manx
Contacteer:

Bericht door manx » 14 okt 2012 21:20

Wim schreef:@ Henny, een skid plate hoeft toch niet zo'n probleem te zijn. een stukje plaatstaal en kunt hem zelf simpel maken naar de vorm die je zelft belieft. (...)
Eh, ja ongetwijfeld Wim, alleen ik hoef geen skid plate als bescherming onder het carter want, eerlijk gezegd, ik zal nooit echt off road gaan... :)

Sandrover

Bericht door Sandrover » 16 okt 2012 22:00

manx schreef:
Gert schreef:Hoe ga je deze bevestigen?
Ok, tipje van de sluier (net even snel een foto gemaakt...)

Afbeelding

Ik zal hier later nog even het e.e.a. toelichten met foto's en tekst...
dit moet wel de schoonste buggy van de wereld zijn... wow {-06

budspencer

Bericht door budspencer » 16 okt 2012 22:01

Schoon op zijn Belgisch of schoon op zijn Nederlands?

Bovi

Bericht door Bovi » 17 okt 2012 00:51

denk op zijn Nederlands hoor...... {-23
wie goed doet die goed ontmoet

manx
Contacteer:

Bericht door manx » 20 okt 2012 14:23

Achterbumper
Note vooraf: deze post over mijn achterbumper is niet bedoeld wat wettelijk, reglementair of anderszins als wenselijk wordt beschouwd voor het afschermen van (warme of draaiende) motor onderdelen of uitlaat. Het gaat er om wat ikzelf mooi vind, en ja, dat is zeer persoonlijk... :mrgreen:

Afbeelding

Sinds ik mijn Bugpackuitlaat (foto hierboven) heb vervangen door de Sidewinder (foto hieronder), heb ik ook maar gelijk die 'motorkooi' weggelaten.

Afbeelding

Dit maakt de achterzijde (lees uitlaat) uiteraard kwetsbaar voor o.a. (parkeer) schade. Alleen zo'n 'motorkooi', die het geheel van motor en uitlaat (demper) omvat, zag ik niet zitten. Dat leg ik even uit.

Zoals je weet past standaard type 1 luchtgekoelde motor doorgaans netjes onder de achterzijde van een buggy body. De aan de achterzijde van mijn motor gemonteerde demper van de Bugpackuitlaat + motorkooi tezamen stak totaal bijna 50 cm uit, gemeten vanaf de rand van de achterzijde van de body. Het effect is dat je aan de achterzijde een soort van 'overhang' creëert (foto's hieronder).

Afbeelding

Afbeelding

Vooral vanaf de zij- en bovenkant gezien, zie je dat goed. Misschien vind jij dat er prima uitzien, maar naar mijn mening kloppen de verhoudingen niet meer. De korte Manx body loopt, vanaf de zijkant gezien, aan de achterzijde sterk rond af en dan steekt die motorkooi in verhouding wel heel erg uit. De buggy krijgt daardoor een 'kont' die ik niet mooi vind.

Manx brochure
Natuurlijk is hierover al veel eerder nagedacht en het is dan ook niet zo verwonderlijk dat in de accessoire lijst van de Manx brochure een bijpassende achterbumper te koop was. Gert berichtte hier al eerder over en ik meen, maar dat kan hijzelf beter aangeven, dat hij ook dit onderdeel uit Amerika heeft over laten komen.

Afbeelding

Aardig om uit de brochure te vernemen is dat onderdeel nummer 141 de achterzijde van de buggy moet beschermen tegen parkeerschade. Me dunkt, of dit ook daadwerkelijk 'the case' is of zal zijn, valt aan het getoonde voorbeeld enigszins te betwijfelen. Maar goed, het inspireerde mij wel.

Nadat ik wat aan maatvoering heb gedaan, ben ik een voorbeeld gaan buigen, gewoon van elektrabuis. Met dit voorbeeld en een schets van hoe deze te bevestigen ben ik naar mijn maatje Jan van der Lit gegaan om te kijken of wij een bumper konden maken welke a. qua de vorm overeenkomt met wat Bruce Meyers destijds had bedacht en b. ook daadwerkelijk enige dikte en sterkte had om een 'parkeer tikje' aan te kunnen.

Materiaal
Omdat het vooralsnog om een 'probeersel' ging, koos Jan voor een gewone (37K of S235JRC) gelaste stalengasbuis/installatiebuis (33,7 x 3,25 mm).

De gasbuis kon niet in een keer in de gewenste vorm worden gebogen; de bumper bestaat nu feitelijk uit vijf gebogen delen die later weer aan elkaar gelast zijn. Ja, het maakt het geheel wat meer bewerkelijk, hoewel goed en in de juiste vorm buigen ook geen sinecure is... :neutral:

Bevestiging
Voor de bevestiging van de bumper aan de buggy, had ik in eerste instantie bedacht om het principe van de bevestiging van de oude motorkooi te gebruiken (foto hieronder).

Afbeelding

Leuk bedacht, maar dat ging dus echt niet werken. De bevestigingsplaat was niet sterk en stijf genoeg om het relatief zware deel van de gebogen bumper, dat ook nog eens door de lengte behoorlijk overhangt, te ondersteunen. Tja, wat nu?

Puzzelen
Wie Jan een beetje kent, bijvoorbeeld van zijn mini buggy's, weet dat hij dit soort uitdagingen leuk vindt. Hij houdt van puzzelen... :wink:

Hij bedacht, tekende en werkte een nieuwe set bevestigingssteunen uit. Deze zijn gemaakt van blank rond assenstaal 45 mm, kwaliteit S235JRGC (St. 37K), een gelaste stalen vierkante buisprofiel van 35 x 35 x 3 mm, volgens DIN 2395-B, materiaal S235JRG2, platstaal 30 x 5 mm, kwaliteit S235JR, en een blank rond assenstaal van 30 mm afgedraaid op de inwendige diameter van de gebruikte gasbuis, kwaliteit S235JRGC (St. 37K).

Afbeelding

Deze twee beugels worden dan aan weerszijde van de versnellingsbaksteunen gebout en vormen de basis voor een stevige montage van de bumperbuis.

Afbeelding

Vervolgens schuif je de bumperbuis over de as heen; hoeveel is facultatief. Je hebt zo de mogelijkheid om de bumperbuis 'af te stellen'. Om de bumperbuis na afstelling op z'n plaats te houden, borgen we de bumperbuis aan de massieve staaf.

Eindresultaat
Het eind resultaat ziet er goed uit; hieronder alle onderdelen, nog ongemonteerd...

Afbeelding

...en hoe het eronder moet gaan.

Afbeelding

Goed, aan de slag ermee en monteren die hap...

Afbeelding

...eerst maar eens die steunbeugels monteren...

Afbeelding

...die assen er in plaatsen en invetten...

Afbeelding

...zodat daarna de bumperbuis er makkelijk overheen glijdt...

Afbeelding

Nu die bumperbuis zit, is het nog een kwestie van 'afstellen'; van wijd...

Afbeelding

Afbeelding

...naar precies goed door de bumperbuis meer naar voren of achteren te schuiven...

Afbeelding

Afbeelding

Totaal plaatje
De bumper zit echt heel stevig; de constructie met de vierkante buis profielen is briljant! Het liefst had ik de bumperbuis laten verchromen, maar toen ik hiernaar informeerde schrok ik mij een hoedje: 300 euro! Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om deze bumper te laten poedercoaten. Ik heb de kleur, 3/4 hoogglans zwart, aangehouden die ik voor meer (chassis) onderdelen heb toegepast. Het nadeel van poedercoaten is wel dat het een relatief zachte coating is. Na een dag had ik al krasjes op de bumper zitten... :neutral:

Afbeelding

En ja, alles is een kwestie van smaak, ook zoiets als een achterbumper. Mijn eigen zoon vindt het bijvoorbeeld oerlelijk en het niet op de buggy thuishoren. :shock: En als het er dan toch op moet, dan chroom! Tja, leuk Tim, betaal jij? :wink:

Goed, dit achterbumper gebeuren is een vooralsnog een experiment; we weten nu hoe het moet en wanneer we er tijd en zin in hebben, maken we deze constructie van roestvrij staal. RVS kun je bij de afwerking in iedergeval heel mooi polijsten en laten glimmen... :mrgreen:

Afbeelding

Wordt ongetwijfeld een keer vervolgd...

budspencer

Bericht door budspencer » 20 okt 2012 16:35

Netjes gedaan. Ik begrijp je zoon wel, chroom is idd mooier, maar ook lekker kostbaar. Zal mij niets verbazen als die er over een tijdje in het chroom op zit. Jij gaat je er toch aan storen als purist. ;-)

manx
Contacteer:

Bericht door manx » 20 okt 2012 17:09

Kon je wel eens gelijk in hebben budspencer... :)

manx
Contacteer:

Bericht door manx » 20 okt 2012 17:15

Dank en oja, ik ben het zeker met je eens Gert. Ik werd alleen nogal bleek toen ik die man 300 euro hoorde zeggen... :shock:

scrapheap

Bericht door scrapheap » 20 okt 2012 17:22

En ik zou hem dus niet verchrome..
Vind dit zwart veel mooier.. {-06
Maar als je toch "chroom" wilt hebben denk dan eens aan een de kleur van je uitlaat.. dus weer opnieuwe laten over coaten. Is goedkoper dan vercrome en mooier denk ik...
Maar zelf vind ik dit zwart echt veel mooier dan chroom
Afbeelding

Bovi

Bericht door Bovi » 20 okt 2012 20:34

Zwart past erg mooi bij deze mooie bumper.
Ook meer in evenwicht doordat je rolbar zwart is!

Maar zoals vaker geschreven over smaak, tis persoonluk. {-23
wie goed doet die goed ontmoet

manx
Contacteer:

Bericht door manx » 21 okt 2012 00:23

Bedankt voor jullie visie en mening scrapheap en Bovi.

Plaats reactie