[VW1302] Schollens Woestijnrat

Laat eens zien wat je hebt of wat je aan het doen bent
VW1302

Bericht door VW1302 » 13 jan 2012 08:09

Sandert schreef:Dat ziet er goed uit Roel!

Ik heb zelf gekozen voor een iets mindere stijfheid in mijn buggy, misschien dat ik later nog een rolkooi bouw als dat nodig mocht zijn, ik hou namelijk niet zo van wokkels eigenlijk.

Voor nu heeft het bij mij ook te maken met de tijd die ik beschikbaar heb, ik wil dit jaar wel een keer de weg op met de badkuip :wink:

Succes met bouwen!

Groet,
Sander
Dankjewel voor het compliment. Jouw buggy mag ook gezien worden!
Ik heb een tijdje geleden je topic nog gelezen toen je bezig was met die diagonale verstijvingen in je bodemplaat, en overwogen dit ook bij mijn chassis te doen. Helaas heb ik mijn rolkooi redelijk laag gebouwd (ivm de lijn van het geheel), en denk ik de verdiepingen in de bodemplaten nodig te hebben om het diepste deel van de stoelen in te plaatsen, zodat ook iets langere mensen er nog in kunnen zitten.

Gotnos schreef:kijk mijn visie is dit (en ook niet meer dan mijn visie hoor): met een buggy kun je en wil je niet hard de bocht om of racen, als je dat wilt kun je beter wat anders kopen...bv mijn mgf kan ik standaard al veel harder de bocht om en ligt ook veel beter op de weg.

Als ik gewoon rij in mn buggie is wat flex voor mij niet erg. Hard optrekken doe ik af en toe en alleen in een rechte lijn...
Rij met deze ook geen offroad dus groot probleem is er niet.

Het enige dat theoretisch kan gebeuren is dat mijn bodemplaat of tunnel scheurt.

En over veiligheid:
ook al maak je je buggy zo sterk als een tank: bij een aanrijding gaat het om absorptie van energie (kreukelzones) zonder deze zones wordt de energie van een botsing direct doorgegeven aan de inzittenden. Dus bij een botsing kan het goed zijn dat je buggy niet echt in de kreukels ligt maar dat de energie die daarbij vrij komt er wel voor zorgt dat de inzittenden enorm letsel hebben...
Helemaal mee eens! Mijn buggy is alleen bedoeld voor on-road, en het moet een "gooi-en-smijt-karretje" worden. Heel simpel, goede wegligging (al zal die nooit vergelijkbaar worden met die van modernere auto's), zo licht mogelijk, liefst een wat zwaardere motor, etc.
Om de wegligging (stijfheid) en de veiligheid te verbeteren heb ik een stijve/uitgebreide rolkooi gebouwd. Ook aan de veiligheid bij een aanrijding van opzij is gedacht: onder de omgevouwen rand van de body lopen aan beide kanten buizen die de voorste- en de achterste hoofdbuis van de kooi met elkaar verbinden.
Bij de chassiskop heb ik min of meer bewust geen verstijvingen toegevoegd, met uitzondering van de voorasverstijvers aan weerszijden. Deze zijn gemaakt uit kokerbalk 30*30*2, en ik ga er van uit dat bij een frontale botsing dermate veel energie vrij komt dat deze zullen knikken, en dus als een soort kreukelzone zullen functioneren. Of het precies zo werkt als gedacht en bij welke krachten dit zal gaan gebeuren weet ik natuurlijk niet, en kan ik ook niet berekenen.

Sandert

Bericht door Sandert » 13 jan 2012 11:17

VW1302 schreef:en denk ik de verdiepingen in de bodemplaten nodig te hebben om het diepste deel van de stoelen in te plaatsen, zodat ook iets langere mensen er nog in kunnen zitten.
Hahaha, ja daar zat ik ook aan te denken maar mijn stoelen passen daar echt niet in en ze zijn niet heel groot (Cobra Clubman). Zelf ben ik 1,96m en dus heb ik besloten de stoelen zo plat mogelijk op de bodem te monteren zodat mijn bijna kale hoofdje niet boven het raam uit komt :wink:

Doei!

VW1302

Bericht door VW1302 » 06 mar 2012 07:56

Nieuwe update!
Het gaat langzaam, maar gelukkig zit er tenminste nog een beetje vooruitgang in.

Het laswerk is inmiddels allemaal gedaan, en het chassis, rolkooi, vooras en cupstrebe staan inmiddels in de eerste laag epoxyprimer (International Interprotect):
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Vandaag nog even een nieuw potje primer halen, en dan kan de tweede laag er op.

Ook ben ik begonnen met het (gedeeltelijk) demonteren van de versenllingsbak.
Afbeelding

Volgende stap is het dichtlamineren van de vele gaten in de body, en deze schuren, behandelen met epoxyprimer en aflakken.

VW1302

Bericht door VW1302 » 23 mar 2012 08:31

Inmiddels zijn chassis, rolkooi, vooras en cupstrebe behandeld met 3 lagen epoxyprimer en de eerste laag 2K lak:
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Morgenvroeg de tweede en laatste laag 2K lak kwasten, en dan kan het monteren beginnen.

Ook de versnellingsbak ligt grotendeels uit elkaar:
Afbeelding
Een pakkingset is al binnen.

Bovi

Bericht door Bovi » 23 mar 2012 13:08

Ut gaat lekker zo Roel, straks aan ut opbouwen en das ut mooist :idea: :lol:
wie goed doet die goed ontmoet

VW1302

Re: [VW1302] Schollens Woestijnrat

Bericht door VW1302 » 16 mei 2012 16:14

De laatste tijd weinig aan de buggy gedaan. Weinig tijd en geen zin.
Vandaag heb ik de buggy gedeeltelijk in elkaar geschroefd om weer wat inspiratie op te doen. Volgende stap is het schuren van de body, en aangezien schuren zeker geen hobby van mij is, kijk ik er nogal tegen op.

Feauteau's:
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Wim

Bericht door Wim » 16 mei 2012 19:21

Ja wat Gert zegt is zeker waar, maar door vw1302 kunnen mensen ook motivatie krijgen om iets te creéren.
Wat een donders mooi'e verstevingingen heb je overal aangebracht in je buggy, knap dat het zo'n mooi geheel vormd met je bodemplaat!

Gr Wim.

VW1302

Bericht door VW1302 » 17 mei 2012 08:22

Bedankt voor het compliment!

Het probleem is niet alleen een gebrek aan motivatie hoor. Het vervelendste is tijdgebrek.
In mijn beroepsgroep is het voorjaar altijd een gekkenhuis (en na een dag hard werken krijg ik het vaak niet meer voor elkaar om ook nog aan de buggy te werken :roll: ).
Bovendien verwachten we ook nog ons eerste kindje (begin augustus), en dat vergt ook nogal wat voorbereiding :lol: . Mijn doel was eigenlijk om de buggy voor de bevalling rijdend te hebben, maar ik ben bang dat dat niet meer gaat lukken.

Ik ga zodadelijk maar eens ergens een grote schuurmachine lenen, zodat ik die body geschuurd krijg :P

John

Bericht door John » 17 mei 2012 10:17

Dat probleem had ik 6½ jaar geleden ook.
Had alles half liggen en wilde voor de bevalling het onderstel klaar hebben.
dochter 3 weken te vroeg geboren en lag alles stil.
Dan gaat het echt langzaam.
Ondertussen verbouwing gehad aan het huis en een tweede kind.
ziek zijn en ook druk op het werk.
Er zijn altijd wel weer smoesjes.
Nu nog niet klaar.
Han uit Heesch dacht het ook even te doen in een winter en ligt nu ook ten halve.
Ik hoop dat je genoeg zin en tijd krijgt om voor de bevalling het zover klaar te krijgen.
Mijn body heb ik laten schuren en spuiten, dat maakt in de prijs niet zoveel denk ik.

succes ermee
Gr. John
Ruska B1 met R25 2,2ltr motor
Ruska B1 met 1600 kevermotor

Gotnos

Bericht door Gotnos » 17 mei 2012 12:39

haha dat probleem heb ik ook hoor (al 10 jaar)....
10 jaar terug een project gehad en dat maar verkocht (was toen net zover als nu trouwens)
Maar het is geen moeten en echt hobby, hij hoeft niet af en af en toe gewoon lekker knutselen.

Mijn rollende chassis is nu helemaal klaar en de body is bij de spuiter....
Dan body monteren met alle onderdelen, rolkooitje maken (een gewone alleen op de achterkant) en draadboom en dashboard monteren.....

Planning.....uuhh laten we zeggen of eind van de zomer of volgend jaar...of het jaar daarop...boeit me weinig ik ben lekker bezig {-06

VW1302

Bericht door VW1302 » 01 jul 2012 09:09

Er zit nog steeds voortgang in:
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
De remmerij is gemonteerd (nieuwe schijfremmen, trommels achter, nieuwe remslangen en remleidingen, nieuwe HRC), de versnellingsbak is aangepast (voor een jonger exemplaar met langere assen), de nieuwe brandstofleiding (8mm voor eventuele toekomstplannen) is gemonteerd en alvast een paar velgen gekocht en gemonteerd.

Voor de inspiratie de body en de rolkooi er nog even op gegooid, en dan loop je toch tegen een paar puntjes aan:
- de banden steken 4,5cm buiten de spatborden uit aan de voorkant
- de voorbanden zijn voor het oog te hoog en de achterbanden juist te laag
- door de hoger voorbanden kan de voorkant niet verder omlaag

Oplossingen:
- na de keuring worden de achterbanden vervangen voor hogere exemplaren, en de voorbanden voor lagere
- De zaag gaat in de body om de voorspatborden te verbreden. De velgen die er nu op liggen zijn 6J breed met een ET van +/- 0. De gemonteerde banden (alle vier) zijn 205/60R15. Dit is allemaal niet al te extreem. In de toekomst wil ik aan de voorkant niet met fietsenbandjes gaan rijden, dus moet er iets gebeuren.
Ik zou de vooras kunnen versmallen, maar dan kom ik niet weg met de verstijvingen aan het chassis. Bovendien gaat dit ten koste van de wegligging.
De totale breedte van de buggy is aan de voorzijde ongeveer 10cm minder dan aan de achterzijde. Daarom gaat binnenkort de zaag in de voorspatborden, en verbreed ik ze met ongeveer 4cm per kant.
Toe ik de buggy kocht stond deze op een chassis van 1965 (dus het oude type vooras) met behoorlijke ballonbanden. Volgens mij stak er toen niks uit, dus ik vermoed dat de spoorbreedte van een oud type as wat minder is dan die van de huidige as (had ik natuurlijk niet over nagedacht :roll: ).
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

En mijn poedel wilde ook wel even poseren:
Afbeelding

VW1302

Bericht door VW1302 » 01 jul 2012 09:11

Ohja,

de body heb ik geschuurd en de eerste laag epoxyprimer (VCTar) aangebracht.
Doordat het nu zijdeglans zwart is, is duidelijk zichtbaar dat ik toch nog niet klaar ben met schuren :oops: .

danigator
Rit organisator

Bericht door danigator » 01 jul 2012 17:26

Hadden de oude wielen wellicht een negatieve ET waarde, dan vallen ze ook meer naar binnen?
Verder gestaag bezig dus dat komt helemaal goed :D

VW1302

Bericht door VW1302 » 02 jul 2012 07:37

danigator schreef:Hadden de oude wielen wellicht een negatieve ET waarde, dan vallen ze ook meer naar binnen?
Verder gestaag bezig dus dat komt helemaal goed :D
De oude wielen waren verbrede 14 inch kevervelgen. Ik heb het niet na gemeten, maar zo op het eerste gezicht lijkt het velghart vrij diep in het velgbed te liggen (waardoor de velgrand dus ver naar buiten zou moeten komen). De banden die daar op liggen zijn 195R14.

VW1302

Bericht door VW1302 » 17 feb 2013 09:23

Nou, na een wat roerige tijd (ik ben in juli vader geworden), ben ik nog altijd bezig met de buggy (al is het meer in gedachten dan in de praktijk :oops: ).

Wel heb ik nieuwe voorbanden aangeschaft, die iets smaller en vooral veel platter zijn.
Bij de vorige update lagen er nog banden op in de maat 205/65R15, nu zijn het aan de voorkant banden geworden in de maat 185/45R15, en dat scheelt nogal wat!
Afbeelding

Ik hoop dit voorjaar toch weer verder te kunnen met de buggy.

Plaats reactie