[VW1302] Schollens Woestijnrat

Laat eens zien wat je hebt of wat je aan het doen bent
VW1302

[VW1302] Schollens Woestijnrat

Bericht door VW1302 » 09 okt 2011 10:33

Zo, zoals beloofd in mijn voorsteltopic (http://www.buggyvrienden.eu/forum/viewt ... ght=#20154), open ik hierbij mijn projecttopic.

Als ik het goed heb, is mijn buggy een Schollens Woestijnrat.
Hierbij een paar foto's:
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Mocht het toch geen Woestijnrat zijn, dan hoor ik dit graag.

Inmiddels heb ik die (naar mijn mening) lelijke motorafdekking er afgezaagd:
AfbeeldingAfbeelding
Ik heb hem wel nog hier in de schuur liggen, dus mocht iemand er nog interesse in hebben.........

Toen ik de buggy kocht zat er een chassis onder zonder kenteken, maar bij aankoop heb ik er een kaal 72er chassis bij gekregen, dat ik inmiddels heb laten labelen bij de RDW en 27,2 cm heb ingekort.

De body zat van voor tot achter onder de blaasjes. Ik dacht eerst dat het in de buitenste laklaag zat (de body is ooit over gespoten in geel), maar bij het lek prikken bleek het veel dieper te zitten (tussen laminaat en de originele blauwe gelcoat).
Daarom dacht ik dat het wellicht osmose zou zijn, ondanks dat dit bijna onmogelijk is, aangezien een body normaal gesproken niet lange tijd aan waterdruk blootgesteld wordt zoals een boot bijvoorbeeld.
Op het werk heb ik een vochtmeter meegenomen en de body op diverse plekken gemeten; de meter gaf echter aan dat de body vrijwel droog was.
Uit de blaasjes kwam echter wel overal een bruine vloeistof die naar azijn stonk (ook tekenen van osmose).
Daarom heb ik besloten de gele lak, witte primer en blauwe gelcoat af te schuren, en, nadat het onderliggende laminaat grondig gespoeld en gedroogd is, het systeem vanaf het kale laminaat weer opnieuw op te bouwen.
Beroepsmatig zit ik in de bootjes (jachtmakelaardij/jachtservice), dus deze materialen kan ik makkelijk aankomen.

De bedoeling is om de body na de voorbereidende lagen in hoogglans lichtblauw af te werken met een 2K lak (Double Coat van De IJssel) met een rollertje.
Jaren geleden heb ik mijn eerste kever ook zo gerold. Met wat ervaring, geduld en de nodige nabewerking (nat schuren/polijsten) geeft dit een perfect resultaat!
(maar zover ben ik natuurlijk nog lang niet)

Na het schuurwerk (dat helaas nog niet helemaal klaar is) en het inkorten van het chassis ben ik begonnen met de bouw van de rolkooi.
De bedoeling is het bouwen van een complete rolkooi met behulp van lasbochten.
Hier zijn een paar foto's van de rolkooi tot nu toe (dient nog afgewerkt te worden):
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
De voorste en achterste beugel worden nog met elkaar verbonden door twee buizen bovenin.
De achterbrug wordt voorzien van een cupstrebe die ik met het achterste deel van de rolkooi ga verbinden.
Voorin laat ik vanaf de voorste beugel links en rechts een buis door het schutbord lopen, die links en rechts bovenop de vooras vastgezet gaan worden. Ook word de onderste asbuis van de vooras waarschijnlijk links en rechts verbonden met de uiteinden van de napoleonshoed, vanaf daar lopen links en rechts een kokerprofiel (30*30*3) langs de randen van de bodemplaat naar de achterzijde van het chassis.
Om de buggy veiliger te maken in geval van een aanrijding in de zij, worden de voorste en de achterste beugel nog horizontaal met elkaar verbonden. Aangezien de stoelen echter vrij breed zijn, krijg ik deze beugels niet kwijt binnen de body. Daarom laat ik deze beugels aan de buitenzijde van de body lopen, onder de "omgevouwen" rand.
De voorste beugel krijgt natuurlijk nog een horizontale buis om de stuurkolom aan op te hangen.

Dit zijn trouwens de stoeltjes die ik bij de buggy kreeg:
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Op dit moment zijn ze nog iets te hoog (ik wil de buggy een zo laag mogelijke look meegeven) en te breed. Plan is om de onderzijde af te zagen, en een stalen frame in te lamineren, dat ik op de bodemplaat kan vastzetten.

Hier nog wat foto's van hoe de buggy er op dit moment bij staat:
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Het is uiteindelijk de bedoeling dat het een pure straat buggy gaat worden (offroad heb ik de Vitara voor). Ik wil hem uiteindelijk zou eenvoudig/basic mogelijk houden.
Ik wil hem deze winter en het voorjaar proberen op de weg te krijgen, zodat ik van de zomer kan rijden (en sparen).
Volgende winter wil ik dan weer verdere upgrades doorvoeren (groter motorblok/turbo/injectie?).

danigator
Rit organisator

Bericht door danigator » 09 okt 2011 11:57

Mooi project, bedankt voor de fotoos. En ga uiteraard zo door :lol:

Bovi

Bericht door Bovi » 09 okt 2011 12:17

Goed bezig zo en zet hem op. :D
wie goed doet die goed ontmoet

robkuh

Bericht door robkuh » 09 okt 2011 15:48

Mooi project hoor! Heel veel succes ermee!!
'65 Ruska Sprinter Buggy (winterproject)
'78 Volkswagen T2 Pick-Up (sold)
'69 Volkswagen Kubel 181 (sold)
'75 Volkswagen Kever Pick-Up (sold)
'68 Bruvo Road Buggy (sold)
'95 Opel Astra F Stationwagon (daily ride)
Afbeelding

Wim

Bericht door Wim » 09 okt 2011 20:57

Die full-insite bodyprotection, vind ik heel knap gemaakt hij past naadloos :!:

Gr Wim

VW1302

Bericht door VW1302 » 10 okt 2011 07:53

Bedankt voor jullie reacties. Zodra er meer vorderingen te melden zijn zal ik me hier weer melden (met foto's natuurlijk).
Gert schreef:Inderdaad een mooi project. Die 'engine-cover' was destijds een accessoire. Ik neem aan dat je de site van Henk Schollen kent :arrow: http://www.schollens-woestijnrat.nl
Daar kun je in ieder geval ook de nodige inspiratie opdoen. Ook zie je daar in Mijn albums; nostalgie, mooie foto's van vroeger.

Succes en laat die foto's maar komen :D
Deze website had ik inderdaad ook al gevonden, en was voor mij ook bepalend om te denken dat het hier om een Woestijnrat ging.

Het vreemde aan de engine-cover was dat hij achterlangs met een aantal kleine boutjes vast zat, terwijl hij ter hoogte van de achterspatborden gelamineerd zat. Beetje een vreemde/onlogische constructie.
Bij het afzagen van de delen onder de spatborden kwam ik er ook achter hoe dik de body plaatselijk is :)
Wim schreef:Die full-insite bodyprotection, vind ik heel knap gemaakt hij past naadloos :!:

Gr Wim
Hij is absoluut niet perfect (ook helaas qua pasvorm niet), maar voor een eerste rolkooi ben ik helemaal niet ontevreden.

VW1302

Bericht door VW1302 » 21 dec 2011 18:46

De voortgang gaat helaas erg langzaam, maar zo af en toe vind ik een momentje tijd om verder te werken aan de buggy.

De rolkooi vordert langzaam:
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Hij begint er langzaamaan wel erg hufterproof uit te zien :lol:

De horizontale beugels die tussen de voorste en de achterste buis lopen worden demonteerbaar, en komen uiteindelijk onder de "omgevouwen" rand van de body te lopen. Gezien de breedte van de stoelen heb ik namelijk geen ruimte om ze binnen de body te laten lopen.

Vanaf de hoeken van de napoleonshoed komen nog versterkingen naar de vooras (op de onderste asbuis).
In de randen van de bodemplaat komen versterkingskokers (30*30*3), die ik al klaar heb liggen.

Ondertussen heb ik ook de voorklep afgeschuurd.

Ik heb de rolkooi pasgemaakt op de body, zodat de kooi er precies in past. Helaas kwam ik er net achter dat de bodemplaat, vooral achteraan, breder is dan de body.
Hier moet ik dus nog wat bijwerken. :x

Bovi

Bericht door Bovi » 21 dec 2011 20:19

goed bezig Roel en mooie foto`s waarvoor dank is altijd leuk om te volgen. :roll:
wie goed doet die goed ontmoet

VW1302

Bericht door VW1302 » 11 jan 2012 19:13

Zoals al eerder gezegd bleek mijn bodemplaat te breed te zijn voor de body. Geen idee hoe dit kan, maar het was nou eenmaal zo.
Daarom heb ik de geprofileerde rand (waar de bevestigingsgaten voor de body in zitten) tot aan de knik los geslepen, en iets verder naar binnen (taps toelopend) weer vast gelast. Hierdoor is de bodem aan beide zijden ongeveer 1cm smaller geworden, en past de body veel beter.
Tegelijkertijd heb ik de verstijvingsprofielen die onder de randen van de bodemplaat lopen vastgelast. Aan de voorzijde steunen ze af op de chassiskop/napoleonshoed. Aan de achterzijde ga ik ze nog verbinden met de uiteinden van de asbuizen.

Inmiddels is de cupstrebe ook klaar:
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Ik heb geprobeerd de chassiskop op te lappen. Hiervoor heb ik verschillende stukken uit een oude (originele) chassiskop geslepen, en over gezet.
Gaandeweg kwam ik er echter achter dat voor elk gat dat ik dichtlaste, er weer een nieuw gat bij kwam :( .
Dussss....... Nieuwe chassiskop en napoleonshoed besteld.

Vandaag heb ik deze over gezet. Het is nog niet volledig afgelast, maar het begint er op te lijken.
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Ook de vooras heb ik inmiddels voorzien van adjusters:
Afbeelding

Het laswerk begint gelukkig op te schieten, want de lol is er zo langzamerhand wel vanaf (een van de pluspunten van een buggy leek mij dat er zo weinig staal aan zit dat kan gaan roesten (en gelast moet worden) :lol: .

De vooras heeft nog iets laswerk nodig, er moet nog een klein gaatje achter in de bodemplaat dicht gemaakt worden, de stoelbevestigingen moeten nog weggeslepen worden, en dan kan het chassis in de RX5/RX10.

Gotnos

Bericht door Gotnos » 11 jan 2012 21:15

en vergeet de trekhaak niet want zie al een leuk caravannetje staan voor erachter!!

VW1302

Bericht door VW1302 » 12 jan 2012 08:10

Haha, nee, die caravan is van mijn opa en oma. Zelf heb ik geen caravanambities (er komt ook geen trekhaak op :lol: ).

De reden dat ik deze cupstrebe gemaakt heb is gewoonweg stijfheid.
Ik wil er wel ooit een keer een zwaarder blok inhangen, maar daar zal ik denk ik eerst nog eens voor moeten gaan sparen :wink: .
De rolkooi wil ik zo stijf mogelijk maken, enerzijds om mijzelf te beschermen mocht ik over de kop gaan of iets dergelijks, anderzijds om de auto zo stijf mogelijk te krijgen.

Op de sprintbaan van Budel heb ik ooit een buggy zijn rijden. Bij het accelereren kreeg hij last van wheelhop, waardoor je de hele buggy zag flexen.

De rolkooi wordt in feite een 8-punts rolkooi. Vooraan zitten twee diagonalen vast op de napoleonshoed, de voorste beugel zit vast op de bodemplaat nabij de knikken, de achterste beugel zit vast aan de achterkant van de bodemplaat (op de hoeken), en in de "kattebak" steun ik de rolkooi af op de schokbrekertorens. Mede daarom heb ik dus de schokbrekertorens verstijfd met die cupstrebe.

Ik wilde in eerste instantie de schokbrekersteunen ook nog diagonaal naar voren afsteunen (dus richting de chassistunnel in de buurt van het chassisnummer), maar dan moet ik de body gaan verzagen, dus daar zie ik van af.

De randen van de bodemplaten (waar een aantal voeten van de rolkooi op bevestigd worden) krijgen meer stijfheid door de profielen die in de rand van de bodemplaten gelast zijn. Deze lopen aan de voorkant min of meer door naar de voorste asbuis.
Ik twijfel er alleen nog over of ik de rolkooi niet op de een of andere manier met de vooras kan bevestigen. Alle bewegingen en krachten in het verticale vlak worden nu namelijk alleen maar opgevangen door de chassiskop zelf.

Gotnos

Bericht door Gotnos » 12 jan 2012 17:45

Op de sprintbaan van Budel heb ik ooit een buggy zijn rijden. Bij het accelereren kreeg hij last van wheelhop, waardoor je de hele buggy zag flexen.

Haha dat heb ik ook als ik volgas wegga....maar is meer kwestie van te hoge bandenspanning...
En heb je een dragster wel eens in slowmotion zien optrekken? haha dat zijn net wokkels dan. :lol:

VW1302

Bericht door VW1302 » 12 jan 2012 18:25

Gotnos schreef:Op de sprintbaan van Budel heb ik ooit een buggy zijn rijden. Bij het accelereren kreeg hij last van wheelhop, waardoor je de hele buggy zag flexen.

Haha dat heb ik ook als ik volgas wegga....maar is meer kwestie van te hoge bandenspanning...
En heb je een dragster wel eens in slowmotion zien optrekken? haha dat zijn net wokkels dan. :lol:
Haha, nou ik heb liever niet dat mijn buggy er straks als een wokkel uit gaat zien, dus ik blijf erg blij met de cupstrebe en de rolkooi :wink: :lol: :lol: :lol: :lol:

Sandert

Bericht door Sandert » 12 jan 2012 19:19

Dat ziet er goed uit Roel!

Ik heb zelf gekozen voor een iets mindere stijfheid in mijn buggy, misschien dat ik later nog een rolkooi bouw als dat nodig mocht zijn, ik hou namelijk niet zo van wokkels eigenlijk.

Voor nu heeft het bij mij ook te maken met de tijd die ik beschikbaar heb, ik wil dit jaar wel een keer de weg op met de badkuip :wink:

Succes met bouwen!

Groet,
Sander

Gotnos

Bericht door Gotnos » 12 jan 2012 19:41

kijk mijn visie is dit (en ook niet meer dan mijn visie hoor): met een buggy kun je en wil je niet hard de bocht om of racen, als je dat wilt kun je beter wat anders kopen...bv mijn mgf kan ik standaard al veel harder de bocht om en ligt ook veel beter op de weg.

Als ik gewoon rij in mn buggie is wat flex voor mij niet erg. Hard optrekken doe ik af en toe en alleen in een rechte lijn...
Rij met deze ook geen offroad dus groot probleem is er niet.

Het enige dat theoretisch kan gebeuren is dat mijn bodemplaat of tunnel scheurt.

En over veiligheid:
ook al maak je je buggy zo sterk als een tank: bij een aanrijding gaat het om absorptie van energie (kreukelzones) zonder deze zones wordt de energie van een botsing direct doorgegeven aan de inzittenden. Dus bij een botsing kan het goed zijn dat je buggy niet echt in de kreukels ligt maar dat de energie die daarbij vrij komt er wel voor zorgt dat de inzittenden enorm letsel hebben...

Plaats reactie