[Sander] East Coast Manx

Laat eens zien wat je hebt of wat je aan het doen bent
Gebruikersavatar
Sandert
Berichten: 125
Lid geworden op: 09 aug 2011 10:39
Locatie: Renkum

Bericht door Sandert » 09 nov 2011 09:09

Ok, Thanks!

Ik heb gisteren even zitten kijken hoe de veerplaat dan staat, dit lijkt idd erg op ongeveer 18 graden t.o.v. de tunnel.

Maar nu is de buggy wat minder zwaar dan een kever, dan neem ik aan dat voor de zelfde hoogte als bij een kever ik een kleinere hoek kan gebruiken. En als ik de buggy wil verlagen nog kleiner.

Klopt dat?

Groet,
Sander

Gotnos

Bericht door Gotnos » 10 nov 2011 08:47

ja dat klopt.
maar de tanden verstellen in de torsiebuis gaat met te grote stappen dan staat ie ineens veel lager.
Kun je beter de buitensplines (die bij de veerplaat zelf verzetten)
Lastig is dan wel om goed op te letten dat beide kanten hetzelfde staan...
Even op de werkbank markeren of zo...

Met passen en meten wordt de meeste tijd versleten.. :lol:

Gebruikersavatar
Sandert
Berichten: 125
Lid geworden op: 09 aug 2011 10:39
Locatie: Renkum

Bericht door Sandert » 28 nov 2011 22:28

Zo, afgelopen weekend weer wat aan de buggy gedaan:

Aangezien ik niet tevreden was over de stijfheid/stevigheid van de bodem heb ik besloten de bodemplaten te voorzien van 40x40 mm kokerprofielen. Ik ben begonnen met het verwijderen van de buitenste rand van de originele bodemplaten en heb vervolgens een koker op een aantal keer ingeslepen, gebogen en weer aan elkaar gelast.

Afbeelding

Vervolgens met een paar lasjes de kokers aan de platen gehecht. Toen beide kokers op hun plek zaten heb ik het hele spul met de body d'r op uitgelijnd zodat alles netjes aansluit. Om de boel goed stevig vast te zetten heb ik een paar 30x30 hoekijzers gebruikt.

Afbeelding

Om de bodemplaten stevig vast te zetten aan de kokers heb ik om de 2 cm een lasje van 2 cm gelegd.

Afbeelding Afbeelding

Binnenkort nog wat extra versteviging aanbrengen, de boel netjes afwerken en opnieuw in de verf zetten.

Samen met de toekomstige semi rolkooi die in de buggy komt wordt dit een redelijk stabiele constructie denk ik.

Groet,
Sander

Gebruikersavatar
Sandert
Berichten: 125
Lid geworden op: 09 aug 2011 10:39
Locatie: Renkum

Bericht door Sandert » 28 nov 2011 23:09

Hoi Gert,

Thanks voor de link! Ik moet zeggen dat ik tijdens de Veluwe rit e.e.a. bij de buggy van Leo heb afgekeken en daar mijn eigen, voor nu makkelijk haalbare, versie van te maken.
De volgende buggy (Mijn vriendin wil een zuurstokroze metalflake manx.....) zal zoiets worden als de buggy van Peter op het forum van de Buggy Boys.

Doei!

Gebruikersavatar
Leo Hoeben
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 dec 2006 18:25
Locatie: Someren-Eind
Contacteer:

Bericht door Leo Hoeben » 29 nov 2011 08:41

Als je nou die koker kunt doortrekken naar de vooras dan ben je ook van het geklapper van de vooras af,en je kunt er op de een of andere manier dat diogenaal kruis inkrijgen dan weet je niet wat je overkomt tijdens het rijden.
Nadeel is wel dat je hem weer opnieuw moet lakken.
Maar nou je hem toch nog los hebt liggen is het niet echt een hoge kostenpost.
Overwegen waard.

Succes met de bouw.
Mvrgr Leo
Buggy's have more fun
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sandert
Berichten: 125
Lid geworden op: 09 aug 2011 10:39
Locatie: Renkum

Bericht door Sandert » 29 nov 2011 11:04

Hoi Leo,

Thanks voor je reactie, je hebt wel gelijk dat het dan helemaal netjes is :D

Ik zal er nog eens over nadenken wat ik doe, dat kruis zal wat lastig worden aan de achterzijde van de bodemplaat i.v.m. de "verdieping" in de originele bodemplaat. De kokers naar de vooras moet geen probleem worden lijkt me.

Ik zal eens gaan meten wellicht dat het op een of andere manier wel gaat passen. Om eerlijk te zijn heb ik geen zin om die bodemplaten er weer uit te halen...

Groet,
Sander

Gebruikersavatar
Sandert
Berichten: 125
Lid geworden op: 09 aug 2011 10:39
Locatie: Renkum

Bericht door Sandert » 29 nov 2011 11:23

@Leo:

Hoe zit het met de stuuruitslag, komen je banden niet tegen de koker die naar de vooras loopt?

Hoor het graag.

Groet,
Sander

Gebruikersavatar
John
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 jun 2008 12:22
Locatie: Cuijk

Bericht door John » 30 nov 2011 00:31

Misschien kun je de beugels van een 181 nog vinden via MP.
Of Klaas Jan heeft er nog of iemand uit Gennep.
Had ze ergens zien liggen.
Bij een 181 zitten ze standaard en kun je er mooi in schroeven.
Ik heb bij mij een 181 vooras en bij het onderstel gaten geboord met een plaatje erop.
dan is het niet aan dun plaatwerk gemonteerd.

succes
John
Ruska B1 met R25 2,2ltr motor
Ruska B1 met 1600 kevermotor

Gebruikersavatar
Leo Hoeben
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 dec 2006 18:25
Locatie: Someren-Eind
Contacteer:

Bericht door Leo Hoeben » 30 nov 2011 08:38

Sandert schreef:@Leo:

Hoe zit het met de stuuruitslag, komen je banden niet tegen de koker die naar de vooras loopt?

Hoor het graag.

Groet,
Sander
Sander daar heb je geen last mee.
Die kokers zijn al een hele verbetering,maar zonder het kruis onderin is het effect minder.
De bodemplaat er uit snijden ter hoogte van de verlaging is de eenigste optie.
Is wel meer werk maar als je dan toch alles bloot hebt liggen moet het niet een probleem zijn.
Zult er straks tijdens het rijden echt veel plezier van hebben.

Mvrgr Leo
Buggy's have more fun
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sandert
Berichten: 125
Lid geworden op: 09 aug 2011 10:39
Locatie: Renkum

Bericht door Sandert » 06 dec 2011 11:49

Aangezien de Sint mij op zondag al een bezoekje heeft gebracht ben ik gisteravond even verder gegaan met de buggy.
Op advies van Leo Hoeben ga ook ik een kruis tussen de nieuwe kokerbalken maken, helaas zaten bij mij de vers gelakte verdiepingen van de bodemplaat een beetje in de weg..dus weg ermee! Later maar een kijken hoe we dat weer fraai dicht maken.

Afbeelding

Om de het kruis netje vast te maken aan de centrale koker heb ik ook hier meteen een paar stukjes ijzer verwijderd, later deze week de boel d'r in lassen.

Afbeelding

Groet,
Sander

Henk B
Berichten: 204
Lid geworden op: 17 feb 2007 14:01

Bericht door Henk B » 06 dec 2011 17:44

Sandert,

De VW 181 voorasverstevigingsbeugels (van chassis naar vooras) heb ik gekocht van Klaasjan.
Maar probeer de Bugboys in Loenen eens, die hebben heel veel VW 181 onderdelen.

Ik blijf trouwens dit topic volgen, hier kunnen we met elkaar veel van leren!

Succes Henk

Gebruikersavatar
Sandert
Berichten: 125
Lid geworden op: 09 aug 2011 10:39
Locatie: Renkum

Bericht door Sandert » 06 dec 2011 19:16

@ Henk B:

Hoi Henk, dank voor de tip! Ik denk dat ik toch ga voor een zelf gelast versie waarbij ik een koker van 40x40 mm van de vooras door laat lopen naar de koker die ik al heb gemonteerd. Zelf nog een paar ronde beugels maken om de as vast te klemmen natuurlijk.

Heb jij trouwens een dubbele of een enkele versteviging gekocht, ik zag dat beide verkrijgbaar zijn.

Wat betreft het ontwerp van de bodem gaan alle credits naar Leo Hoeben! (ik geloof dat hij de bedenker is van dit concept).

Groet,
Sander

Gebruikersavatar
Sandert
Berichten: 125
Lid geworden op: 09 aug 2011 10:39
Locatie: Renkum

Bericht door Sandert » 07 dec 2011 21:07

Zo weer een avondje aan de hobby gezeten! Het verstevigingskruis zit er in. Het kruis is gemaakt van 25x25 mm koker.

Volgende onderdeel: verbinding tussen vooras en kokerbalken.

Groet,
Sander

Afbeelding

Bovi
Berichten: 1971
Lid geworden op: 25 apr 2010 13:45

Bericht door Bovi » 07 dec 2011 21:37

zo wat is dit erg leuk en mooi om te volgen.

Veel suk6 en aail bie watsing dis. :wink:
wie goed doet die goed ontmoet

Gebruikersavatar
Leo Hoeben
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 dec 2006 18:25
Locatie: Someren-Eind
Contacteer:

Bericht door Leo Hoeben » 08 dec 2011 09:19

Volgens mij moeten we copy rechten gaan vragen.
Je zult er geen spijt van krijgen.

Mvrgr Leo
Buggy's have more fun
Afbeelding

Plaats reactie