[robkuh] Bruvo Road Buggy

Laat eens zien wat je hebt of wat je aan het doen bent
Wim

Re: [robkuh] Bruvo Road Buggy

Bericht door Wim » 30 apr 2012 17:53

Je hebt natuurlijk wel hittebestendige zinkprimer gebruikt? {-07

Gr Wim.

robkuh

Bericht door robkuh » 30 apr 2012 18:00

Nee Wim, deze uitlaat was gestraald&gescoupeerd (ookwel "gemetalliseerd" genoemd) Een maat van me heeft een bedrijf (machinebouw,coating, e.d) en hij wou wel eens weten of het zou houden op een uitlaat (dus hoge temperaturen) dus had `ie em gratis gestraald en gescoupeerd. Gewoon als experiment eigelijk. Maar dat gaat `em dus niet worden :wink:
'65 Ruska Sprinter Buggy (winterproject)
'78 Volkswagen T2 Pick-Up (sold)
'69 Volkswagen Kubel 181 (sold)
'75 Volkswagen Kever Pick-Up (sold)
'68 Bruvo Road Buggy (sold)
'95 Opel Astra F Stationwagon (daily ride)
Afbeelding

scrapheap

Bericht door scrapheap » 30 apr 2012 19:06

Zink heeft een smeltpunt van zo'n 420/450 graden..
Dat gaat dus echt niet houden op een spruitstuk..
Ook niet bij scouperen.. Ondanks de veel hogere temp waarbij dan het zink wordt aangebracht blijft het eindresultaat het zelfde smeltpunt houden..

Over die deelbare pijpjes lees ik heel wisselende ervaringen op de keversite...
Sommige positieve andere heel negatief mbt lekken..
Laatst gewijzigd door scrapheap op 30 apr 2012 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

makkie

Bericht door makkie » 30 apr 2012 19:19

en die stoterstang pijpjes...niet doen...daar gaan ze altijd lekken waar de veer zit
mag graag kevers slopen en wat onderdelen verkopen

Afbeelding

robkuh

Bericht door robkuh » 30 apr 2012 20:07

makkie schreef:en die stoterstang pijpjes...niet doen...daar gaan ze altijd lekken waar de veer zit
Ik ben ook nog even op de Keversite aan het zoeken geweest,maar de meningen zijn er nogal over verdeeld; Sommige zweren erbij,andere niet. Maar ik kijk het nog even aan... Er zaten een paar druppeltjes/spettertjes olie aan,en nadat ik er even met een poetsdoek langs gegaan ben,nog eens een half uurtje gaan rijden,maar toen bleef het droog. Dus ik hou het gewoon maar eventje in de gaten.
Afbeelding

makkie

Bericht door makkie » 30 apr 2012 20:13

ik koop ze nooit...degene die ik tegen kom lekken gert en waar ze gekocht zijn weet ik niet.

aangezien je zelfs voor 22,50 al goede pijpjes kunt krijgen,en voor 6 euro goede rubbers sleutel ik liever even paar uurtjes......hobby uurtjes zijn leuk toch...

als deelbaar goed was had vw die er wel tussen gedaan denk ik
mag graag kevers slopen en wat onderdelen verkopen

Afbeelding

Wim

Bericht door Wim » 30 apr 2012 22:11

Om de stoterstang pijpjes te vervangen, hoeven daar niet alleen de inlaatkoppen waar de kleppen in zitten ervoor af, en daarna kleppen weer stellen?

Voor een Prof dus niet zo'n heel grote klus kan zelfs de motor en niet achter blijven?

Gr Wim.

robkuh

Bericht door robkuh » 30 apr 2012 23:07

Als je standaard stoterstangpijpjes gebruik,dan moet de cilinderkop er inderdaad weer af ja.
(dus ook koeltunnel met dynamo, carburateur en inlaatspruitstuk,en motorbeplating) Maar vreemd genoeg na mn 2de proefrondje (half uurtje even lekker doorgereden :D ) geen drupje olie meer te bekennen?! Dus ik hou het even goed in de gaten de komende tijd.

Maar even een andere vraag; nadat ik heel het motortje weer terug inelkaar gezet heb,heb ik alle kleppen gesteld op 0,15mm. Moet ik nu na bijvoorbeeld een paar honderd kilometers dit nog eens herhalen/controleren, of kan ik gewoon de normale interval aanhouden (uit mn hoofd meen ik dat dit om de 5000km gedaan moet worden)
Misschien omdat het allemaal uitelkaar is geweest dat je het een bepaald aantal kilometers moet laten inlopen/zich laten "zetten" en dan nog eens stellen,of is dit overbodig?
Afbeelding

scrapheap

Bericht door scrapheap » 30 apr 2012 23:35

Als je je blokje opnieuwe hebt opgebouwd dan zou ik zeker en kleppen na een paar honderd km controleren.. Er is dan altijd een kans dt er zich ergens iets "zet"in het blok waar door de klepspeling te groot word..

Maar ik heb wel eens stooterstangpijpjes vervangen terwijl het blok nog in een orginele kever hing..
Zou nu gewoon de kopbouten losdraaien en de koelkap boutjes rond de kop waar het om gaat en dan een beetje wringen zodat de kop een beetje naar boven kan kantelen.
Wat ik wel altijd doe voor montage van orginele stoterstangbuisjes is de twee uiteinders iets uit trekken zodat het buisje wat langer wordt.
Afbeelding

Wim

Bericht door Wim » 30 apr 2012 23:38

@ Gert, dat weet ik dat de beplating er af moet, maar als je ruimte hebt van 20 mm boven je koelhuis, kun je hem genoeg lichten dat je ook bij de beplating kan.

De motorkan dan volgens me blijven zitten.

Hier is al eens keertje vaker over gepost, met voor en tegens.

5 weken geleden heb ik op deze mannier mijn koelhuis nog gedemonterd en de motor laten zitten, i.d.d. wat rob zegt wel even inlaatspruitstuk losdraaien en dynamo.
De carbureur kan aan spruitstuk blijven zitten.

Gr Wim.

robkuh

Bericht door robkuh » 30 apr 2012 23:50

scrapheap schreef:Als je je blokje opnieuwe hebt opgebouwd dan zou ik zeker en kleppen na een paar honderd km controleren.. Er is dan altijd een kans dt er zich ergens iets "zet"in het blok waar door de klepspeling te groot word..

Maar ik heb wel eens stooterstangpijpjes vervangen terwijl het blok nog in een orginele kever hing..
Zou nu gewoon de kopbouten losdraaien en de koelkap boutjes rond de kop waar het om gaat en dan een beetje wringen zodat de kop een beetje naar boven kan kantelen.
Wat ik wel altijd doe voor montage van orginele stoterstangbuisjes is de twee uiteinders iets uit trekken zodat het buisje wat langer wordt.
Tsja,zo dacht ik daar dus ook over. Dus ik ga voor de zekerheid na een kilometertje of 200 de klepspeling nog maar eens controleren. Just to be shore!
Enne,de uiteinden van de stoterstangpijpjes moet je bij mijn weten àltijd een beetje uittrekken vóór montage. Maar nogmaal;na een 2de ronde geen druppel olie meer te bespeuren vreemd genoeg,maar ik hou het even in de gaten. Tsja,en moet het terug uitelkaar; dan doe ik dat maar gewoon. Maar ik ga zeker niet lopen wringen/wrikken (zou een beetje zonde zijn van mn pas gespoten beplating he!) dus als het moet,dan gewoon zoals het hoort. Maar met een beetje geluk is het niet nodig :D
Afbeelding

scrapheap

Bericht door scrapheap » 01 mei 2012 00:27

Klop dat dat uitrekken van de stoterstangpijpjes wordt voor geschreven.. Maar wordt heel vaak vergeten..

Gewoon verder gewoon even mee rijden en kijken wat het blokje doet..

Net als olie pijlen... Olie pijl moet TUSSEN max en min staan :!: en niet persee op max.
Heb zelf al diverse auto's gehad ( heb er nu ook een paar) die als het olie pil op max sta ik na een paar honderd km de olie weer kon bij vullen. Maar als ik regelmatig pijl en zorg dat deze niet onder minimaal komt ik er gewoon een heel jaar mee kan rijden. En daarna gewoon standaard de olie van vervang.

Heb zelfs een Toyota {-06 gehad waarbij het olie pijl net boven minimaal bleef staan.
Oliepijl op mx.. ongeveer 500km rijden en dan stond die net boven minimaal..
Zo laten staan en blijven rijden tot volgende olie ververs beurd... Heb met dat ding in twee jaar ruim 100.000km gereden (van 130.000 tot 250.000km) en toen was zijn olie gebruik nog het zelfde {-44 {-06
En met mijn rail en Baja heb ik het zelfde..
oliepijl maximaal is verbruiken . Maar het komt nooit onder het minimaal.
Afbeelding

robkuh

Bericht door robkuh » 01 mei 2012 11:13

Ik heb in mijn blokje 2,5liter verse olie gekapt,zoals voorgescheven staat,en dan staat het pijl een millimeter of 2 onder max. Dus dat lijkt me niet verkeerd.
Echt helemaal op max zet ik het pijl trouwens nooit,want net wat je zegt; als het tussen min & max staat is het gewoon goed.
En zolang ik dit motortje al in mn buggy heb hangen; nooit geen overmatig olieverbruik geconstateerd gelukkig,bleef altijd netjes op pijl,totdat ie een beetje begon te lekken natuurlijk.

En wat me ook altijd opviel is dat de olie erg lang "schoon" blijft bij deze motor. Ik heb ook wel eens auto`s gehad waarbij ik na het verversen en een uurtje rijden de nieuwe olie al weer zo zwart als de kolen was,maar bij deze motor duurd dat altijd best een poosje. Ook wel een teken dat het nog een gezond motortje is denk ik?
Afbeelding

robkuh

Bericht door robkuh » 15 jul 2012 00:32

Ja inderdaad Gert,hij staat op Marktplaats... Het is niet dat mn buggy weg mòet hoor,dus ik heb er zeker geen haast mee,en eerlijk gezegt gaat het ook wel een beetje aan mn hart.. Maar ik zou ook heel graag mn Ruska op willen gaan bouwen,en een beetje extra budget zou dan wel handig zijn natuurlijk. Tsja,in deze tijden is het helaas het één of het ander he...
Afbeelding

robkuh

Bericht door robkuh » 06 sep 2013 14:18

Nog steeds te koop wegens aanschaf nieuw project; Zie rubriek: "Aangeboden"
Afbeelding

Plaats reactie